KENNISMAKING MET STEF MEEDER

Artikel uit Turning Wheel 2008-3 met latere aanvullingen

Voor de komende ledendag kunt u zich verheugen op een optreden van organist Stef Meeder. Om ons nu alvast kennis te laten maken met deze veelzijdige man, zocht Gertjan Buunk hem op. Het relaas van een bijzondere carrière.

Stef Meeder hoeft eigenlijk nauwelijks introductie, want wie kent hem niet? Toch is een aantal aspecten rond zijn muzikale leven niet bij iedereen bekend en deze zijn zeker interessant om een compleet beeld van hem te krijgen. De laatste tien jaar timmert hij niet meer echt aan de weg, dus met name voor de wat jongeren onder de leden is het belangrijk om hem te introduceren.
Een  aantal aspecten over het spel en de stijl van Stef staat uitgebreid beschreven in de Turning Wheel nr. 1 van de 14e jaargang (2005) in de rubriek Gelickt. Dit nieuwe artikel gaat wat uitgebreider in op de muzikale loopbaan van deze veelzijdige man.

Muzikale vader

Stef is geboren in Schiedam op 12 april 1935. Hij is gehuwd en heeft drie dochters. Geen van zijn dochters heeft de muzikaliteit van pa geërfd, hoewel ze alle drie vroeger orgelles hebben gehad, uiteraard van pa. Het gezin waar Stef uit voortgekomen is, was arm. Zijn vader was huisschilder bij de gemeente Schiedam en hij moest zorgen voor een gezin met vijf kinderen. Stef was de op één na oudste.
Zijn vader kon niet alleen goed schilderen, hij was bovendien een verdienstelijk pianist. Op vierjarige leeftijd ontdekte Stef zelf de zwarte en witte toetsen, waarop hij al snel enthousiast zijn eerste melodietjes speelde. Zijn vader ging hem al snel daarop les geven.
Nadat de tweede wereldoorlog was uitgebroken werd Stef's vader ernstig ziek en overleed toen Stef tien jaar was. Een man waarmee zijn vader altijd schnabbelde, ontfermde zich muzikaal over hem en duwde hem verder omhoog op de muzikale ladder. Per trede werd voor Stef het uitzicht steeds aantrekkelijker, hoewel hij nog steeds veel te leren had.

Van Kajottershuis naar kerkorgel

Op veertienjarige leeftijd had Stef zijn eerste band: de KAJ-band. KAJ staat voor Katholieke Arbeiders Jeugd. De KAJ-band speelde veel in de locatie waar de KAJ gevestigd was. Omdat daar voornamelijk jongens kwamen, was er niet veel te dansen. Maar af en toe werden er ook meisjes uitgenodigd waarmee gedanst kon worden in het Kajottershuis.
De kapelaan die de Kajotters begeleidde dacht dat Stef misschien ook wel kerkorgel zou kunnen spelen. Stef was hier wel voor te porren en dus nam hij op een zondagmorgen plaats achter het orgel om  religieuze werken te spelen. Hij noemt dit een ervaring om nooit te vergeten…of om juist wél te vergeten.
Stef bleef zes jaar kerkorganist en speelde eigenlijk elke dag wel ergens anders: bij de Gezongen Mis, bij uitvaarten, bij het Lof en bij de diverse congregaties. Tijdens de preek moest Stef altijd de kerk uit omdat er dan onder meer seksuele zaken werden besproken, die alleen volwassenen aangingen. Daar mocht hij als vijftienjarige niet bij aanwezig zijn.

Naar Johan de Heer

Met zijn band bleef Stef optreden tot hij op twintigjarige leeftijd in militaire dienst moest. Daar richtte hij al gauw een dansorkest op: de Wittenberg Band, genaamd naar de plaats waar Stef als sergeant bij de verbindingstroepen gelegerd was.
Vóór zijn diensttijd had Stef al een baan, waarbij hij als tekenaar werkte op een scheepswerf. Na zijn diensttijd wilde hij daar niet meer naartoe omdat de muziek hem in zijn ban had.
Omdat Stef's moeder hem altijd verteld had, dat je van het maken van muziek alleen niet kon leven ging hij als verkoper/demonstrateur werken bij Johan de Heer. Een gerenommeerd bedrijf in Rotterdam, dat een begrip was en nog is in de christelijke wereld. Daar maaktij hij voor het eerst kennis met Hammond en andere merken orgels. Uiteraard moest Stef deze instrumenten demonstreren en proberen te verkopen, wat hij met veel genoegen deed.

The Guns of Navarone

Zijn belangstelling voor het Hammondgeluid groeide snel en zijn enthousiasme kende geen grenzen. Al spoedig speelde en demonstreerde hij deze magische instrumenten op beurzen en  tentoonstellingen, binnen en buiten, in de zon en bij regen, kortom overal waar mensen kwamen, die interesse hadden in elektronische orgels. De mensen kochten een orgel en wilden daar zelf op musiceren.
Het elektronische orgel was 'in' tijdens die jaren.
Stef ontdekte dat de plaats waar je met het meeste succes orgels kon demonstreren de bioscoop was. De zaal zat meestal vol,  het was donker met een spotlight op de organist. Niemand liep weg, iedereen luisterde en altijd was er enthousiast applaus. Om te beginnen werd Stef ingehuurd om gedurende één film voor de aanvang en tijdens de pauze te spelen. Maar deze draaide gelijk ook 26 weken. De titel was The Guns of Navarone. Na deze periode kon de reputatie van Stef niet meer kapot.

Getroffen door claustrofobie

Al optredende in de bioscoop werd Stef van de ene dag op de andere getroffen door claustrofobie. Hij kreeg angst om flauw te vallen en niet weg te kunnen van zijn plaats achter het orgel. Dit was natuurlijk heel vervelend als je zit te spelen met een spot en honderden ogen op je gericht.
Stef was daar niet zomaar van genezen. Ook de dokter wist niet veel meer te doen dan hem ruime hoeveelheden Librium voor te schrijven. De fobie werd weliswaar onderdrukt, maar na verloop van tijd wist Stef ook niet meer of nu de zon of de maan scheen.
Stef besloot de kwaal zelf rigoureus aan te pakken. Hij dacht dat hij een extreme situatie op moest zoeken, waarbij flauwvallen gevaarlijke gevolgen zou hebben, wellicht met dodelijke afloop.
Diezelfde week nam hij zijn eerste vliegles. Na dertien lessen stapte de instructeur uit en gaf hem de opdracht zelfstandig een parcours te vliegen boven Zestienhoven. Zo gezegd zo gedaan vloog Stef zelfstandig waarbij hij duizend angsten meedroeg in een lichaam volgepompt met adrenaline.
Stef viel echter niet flauw, haalde zijn brevet en vloog daarna nog vele jaren met groot plezier.

Een eigen muziekzaak

Op 29-jarige leeftijd was Stef zo ver dat hij vond dat wat hij voor zijn baas verdiende ook wel zelfstandig kon. Hij begon zijn eerste zaak in Schiedam, zijn geboorteplaats. Dit was een hele onderneming voor een arme jongen, die voor een gezin met drie kleine meisjes moest zorgen. Daarom besloot hij direct maar stevig in de bus te blazen. Hij besefte dat hij zeer veel orgels zou kunnen verkopen als hij er ook de garantie bij gaf dat men er ook daadwerkelijk op kon leren spelen.
Zo ontstond de orgelcursus op cassette waarvoor hij veel reclame maakte. Al gauw werd de cursus uitgebreid met cursussen voor gitaar, keyboard, slagwerk, piano, blokfluit en basgitaar. In 1982 al kreeg hij van Phonogram een gouden cassette omdat er meer dan 250.000 exemplaren van deze cursussen verkocht waren.
Zijn muziekzaak floreerde en Stef breidde uit, mede door de komst van het keyboard, tot in totaal zes filialen in de randstad. Op het toppunt van zijn zakelijke activiteiten had hij 16 medewerkers.

Entertainer op de Holland-Amerika lijn

Zijn carrière liep fantastisch. Toen hij een uitnodiging kreeg van de Holland-Amerika lijn om aan boord van één van haar schepen een cruise te maken als entertainer, greep hij die mogelijkheid met beide handen aan. Het werd een groot succes. Zo groot dat hij het tien jaar heeft volgehouden en op alle mooie plekken ter wereld is geweest. Hij voer onder meer op de Rotterdam, de Statendam, de Prinsendam, de Volendam en de Veendam. Het was een tijd om nooit te vergeten.
In 1967 mocht Stef voor Phonogram een proefbandje maken in de studio aan de Honingstaat te Hilversum. "Wie is die knul?", vroeg de manager die hem daar toevallig hoorde. Stef ging naar huis met een contract. Voor Phonogram maakte hij talloze elpees. Naast Cor Steijn, die bij Bovema zat, was er geen concurrentie. Cor Steijn overleed en Bovema haalde Stef weg bij Phonogram. Bij Bovema bleef Stef tien jaar en maakte er erg veel elpees. Na die periode keerde hij terug op het oude nest, inmiddels Polygram geheten. In totaal maakte hij meer dan 60 elpees en cd's.

Ajax-Feyenoord

Een ander muzikaal avontuur begon bij voetbalclub Feyenoord. Omdat Stef uit de regio Rotterdam kwam, had iedereen de mond vol van deze club. In De Kuip zaten elke zondag zo'n 65.000 mensen. De tribunes zaten een uur van tevoren al bomvol. Stef was er van overtuigd dat het publiek tijdens het wachten op de wedstrijd een goed stuk orgelmuziek kon waarderen. Uiteraard gespeeld door Stef himself. De toenmalige directeur Frits de Kimpe was dat volledig met hem eens.
Een leuke anekdote is dat de eerste wedstrijd waar Stef speelde meteen al Ajax-Feyenoord was. De tribunes zaten helemaal  vol. De broer van Stef had met hem een weddenschap afgesproken dat als Stef tijdens die wedstrijd 'Ajax wint de wereldcup' durfde te spelen, Stef 25 gulden kon verdienen.
En zo gebeurde het in het overvolle stadion in Rotterdam. Stef is daarna nog wekenlang telefonisch met de dood bedreigd. 15 jaar lang heeft hij bij alle belangrijke wedstrijden voor de muziek gezorgd.

Al 40 jaar Supersongserie

Naast alle activiteiten gaf Stef ook nog bladmuziek uit, de zogeheten Supersongserie. Stef bedacht dat er een markt moest zijn voor bladmuziek met songs van de actuele hitparade. Elke week onderzocht Stef de hitlijsten of er nummers op voorkwamen die geschikt zouden zijn om te bewerken voor orgel. Uiteraard moest het arrangement niet te moeilijk zijn, zodat iedereen het zou kunnen spelen.
Stef heeft dit bedrijf in 1998 verkocht, maar de Supersongserie wordt nog altijd uitgegeven onder de naam van Stef Meeder. Het bedrijf bestaat nu al 40 jaar. Alle soorten muziek worden gepubliceerd: hits, klassiek, evergreens, Hollands repertoire en ga zo maar door. Alles geschreven in een makkelijk te spelen setting.

Onderscheidingen

Begin jaren negentig is Stef verhuisd naar Breda, waarbij zijn bedrijf dat de Supersongserie uitgeeft meeverhuisde. De muziekzaken verkocht Stef al in 1988.
Vorig jaar nog is er dvd uitgekomen met Stef op Hammond, die tot stand is gekomen in samenwerking met Hammond-Suzuki Nederland.
Te vermelden valt nog dat Stef in 2001 voor zijn verdiensten voor de lichte muziek in Nederland  benoemd is tot Ridder  in de orde van Oranje Nassau.
Verder heeft hij door zijn vele optredens voor de Hofstad orgelclub van deze vereniging een gouden medaille ontvangen, evenals een digitaal Hammondorgel type EX1000. Hij heeft toen zijn Yamaha orgel verkocht. Tevens bezit Stef een Technics digitale piano, waarop hij ook graag nog speelt.

Stef deelde mij mee dat hij onlangs een ongeval heeft gehad, met als gevolg dat hij af en toe nog steeds moeilijk loopt. Hij vroeg mij dit speciaal te vermelden, zodat niemand denkt dat hij misschien te veel gedronken heeft als hij aan de arm van zijn vrouw de zaal binnenkomt op 6 september aanstaande.
Stef treedt momenteel vrijwel niet meer op en geniet samen met zijn vrouw Jannie van zijn pensioen, na een leven dat bol stond van muzikale activiteiten. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hieronder nog wat diverse informatie over Stef.


                       In dienst. Lichting 1955 (linksonder met pijp)

 

De eerste LP van Stef werd opgenomen op het beroemde Magic Organ (op deze site uitgebreid besproken doordat natuurlijk ook Cor Steyn er veel opname's op maakte).

Dit album is uitgegeven met twee verschillende titels:
"Stef Meeder - Magic Meeder " (jaar onbekend)
"Stef Meeder Speelt Hollandse successen op het Magic Organ" (jaar onbekend)

 


Meeder achter/voor een L100.




Samen met Cor Steyn in een 4-LP box.




De populaire cursus op grammofoonplaten.







Eén van de meest verkochte LP's, let op de titel van de LP en bewonder de prachtige PHILICORDA op de hoes...

 



Een YAMAHA op de hoes van "HAMMOND favourites".




Hieronder een aantal filmpjes van een spelende Stef Meeder:
Melodie in F, gemaakt nov 2008
https://www.youtube.com/watch?v=MU5eg1wra9g&feature=related

My Sweet Gipsy Rose, ook van nov 2008
https://www.youtube.com/watch?v=dB6N0r2N9VM




Hier de huidige site, waar zijn actuele cursussen te vinden zijn:
http://www.supersong.nl/webshop/cursus