BIJ EEN STRADIVARIUS HOORT NATUURLIJK EEN… HAMMOND

Tekst: Jan Temmink
Artikel uit Turning Wheel 2011-4

André Rieu en Hammond, gaat dat samen? Jazeker! Jan Temmink ontdekte het al kijkend naar de televisie. Vervolgens kwam hij na het nodige speurwerk in contact met de betreffende toetsenist, Ward Vlasveld. Dat resulteerde in onderstaand interview.

Er is in de muziekindustrie voor mij maar één persoon die alle kwaliteiten heeft van een topmuzikant, een topentertainer en ook nog eens een topondernemer. En wellicht raadt u het al: ik spreek nu over André Rieu. De manier waarop hij is gestart met de populaire walsmuziek van Johann Strauss blijkt heel onderscheidend te zijn op internationaal niveau. Met als resultaat wereldwijd concerten verzorgen in dikwijls een geheel eigen en imposante setting. Waarschijnlijk raadt u het opnieuw: het immense Schloss Schönbrunn in Wenen, door André nagebouwd als 'bühne' en achtergrond voor zijn concerten. Daarnaast heb ik bewondering voor de wijze waarop André zijn concerten met populaire walsmuziek uitbouwt naar vernieuwende genres zoals black gospel. Terloops werd ik tijdens een tv-uitzending getriggerd door de perfecte harmonie van vioolklanken en de typische Hammondsound tijdens een concert in Maastricht. De Hammond werd bespeeld door Ward Vlasveld, als toetsenist verbonden aan het 'Johann Strauss Orkest'. Natuurlijk zijn wij benieuwd naar zijn ervaringen met het Hammondorgel, bijvoorbeeld bij de begeleiding van dit blackgospelkoor.


Welke instrumenten bespeel je zoal binnen het Johann Strauss Orkest?

"Binnen het orkest bespeel ik voornamelijk synthesizer / keyboard, een Yamaha Motif-8. Ik vul voornamelijk de strijkers aan, zorg voor kerkorgelklanken bij het Hallelujah en zorg bij musicalstukken voor wat extra sublaag. Mochten er special effects nodig zijn door middel van audio instarts, dan komen die ook van mijn hand. Gaat er een gospelkoor mee op tour dan gaat de gesampelde Hammond-Suzuki B3 natuurlijk ook mee. Daarnaast werk ik als sound engineer mee aan cd- en dvd-producties in onze eigen studio."

Heb je zelf affiniteit met het Hammondorgel?

"Ik ben met het Hammondorgel opgegroeid sinds ik een voorliefde kreeg voor elektronische instrumenten. Dat is begonnen met een elektronisch orgel (Cosmovox F50 De Luxe), waarna ik op de muziekschool in aanraking kwam met de Hammondsound. Toen ik uiteindelijk aan het conservatorium in Maastricht ben gaan studeren, had ik mijn eigen Hammondorgel thuis, een CX-2000 huiskamermodel. Voor mijn eigen optredens heb ik daarnaast nog jarenlang 'gesleept' met een B-200 met bijbehorende Leslie, het zogheten portable model, ik dacht het niet."

Welk type heeft je voorkeur?

"De B3 is natuurlijk de Hammond pur sang, beroemd gemaakt door Jimmy Smith, één van mijn grootste idolen, maar ook natuurlijk door Joey Defrancesco, Barbara Dennerlein, Wild Bill Davis, Rhoda Scott en vele anderen.
De B3 met al zijn facetten als dubbele drawbar sets, groot pedaal, vormgeving, en bijbehorende scheurende , grommende, jankende maar ook subtiel klinkende Leslie. Wat wil je nog meer..."

Hoe is het idee ontstaan om dit black gospel koor toe te voegen aan jullie populaire concerten?

"Dit is voor de eerste keer gebeurd toen we in de Radio City Music Hall optraden in New York. Hoe kan het ook anders de thuisbasis van het wereldberoemde Harlem Gospel Choir. Na dit optreden zijn we goed bevriend gebleven met de Harlem Gospels, ze hebben zelfs een jaar met ons door Europa 'getoerd'. Voor het concert in Maastricht van dit jaar hebben we dan nog het Soweto Gospel Koor erbij gevraagd, omdat wij als orkest in Zuid-Afrika ook zeer succesvol zijn. In New York heb ik ook als solist mogen optreden met Take the A Train en A Whiter Shade of Pale van Procol Harum. Misschien wel de grootste Hammondhit aller tijden. En dit op een originele toonwiel Hammond B3."

Waarom heb je voor de Hammond B3 gekozen voor de begeleiding van dit black gospelkoor?

"Deze B3 is in bezit van André Rieu Studio's. Het is de gesampelde variant van Hammond-Suzuki, dus logisch dat deze werd gebruikt. Dit instrument staat ook continu in onze studio om ingezet te kunnen worden bij opnamen."

Heb je nog reacties gehad uit het publiek met betrekking tot het gebruik van de Hammond bij dit specifieke optreden?

"Uiteraard, er zijn altijd mensen die het instrument nog steeds een warm hart toedragen en dan geven ze weleens als teken een duim omhoog of lopen even voorbij om een foto te schieten. Dat zijn dan toch de momenten die je als muzikant een goed gevoel geven."

Hoe zie je het Hammondorgel in combinatie met jullie favoriete muziekgenre: de (Weense) wals in ¾ maat?

"De Weense Wals en Hammond gaan natuurlijk niet echt goed samen, maar als we een uitstapje maken naar andere muzieksoorten dan is het natuurlijk wel een welkome aanvulling. Misschien wel grappig om te vertellen is dat Strauss voor een aantal werken harmonium partijen heeft geschreven, zoals bijvoorbeeld de Radetzky Marsch."

Zijn er in de toekomst nog nieuwe initiatieven te verwachten van jullie orkest waarbij het Hammondorgel een prominente rol gaat vervullen?

"Die zijn altijd te verwachten, maar wanneer, dat hangt van de programmering af."

Zo ja, mogen we dan als Hammondclub dit concert ook verder (publicitair) ondersteunen bij vooraankondigingen in deze Turning Wheel en op onze website?

"Dat zal zeer zeker geen probleem zijn, misschien ook een goede aanleiding om voor de Hammondliefhebbers eens een kijkje te komen nemen bij één van onze concerten, met of zonder Hammond. Hier alvast de eerste tip, 17 december aanstaande. In het Gelredome te Arnhem: André Rieu met medewerking van beide gospelkoren, en natuurlijk onze Hammond B3." (Noot van de redactie: het is op moment van publicatie nog niet helemaal zeker of bij genoemd concert ook Hammond gespeeld gaat worden.) ◄