Roy Philips en The Peddlers

 

 

Een van de groepen, die het voortouw trok in de populariteit van Hammond in de popmuziek, is zeker "the Peddlers"
Organist Roy Philips wist door een paar flinke modificaties aan z'n Hammond, een eigen sound te maken.
We gaan eerst kijken, wie "the Peddlers" zijn, want wie kent niet hun "On A Clear day" en het ruige "Walk On The Wild Side"

De drie leden van de Peddlers  ontmoetten elkaar voor het eerst  in een muziekwinkel in Manchester. Alle drie waren ze op zoek naar een nieuwe uitdaging, nadat hun vorige bands hadden opgehouden te bestaan. Na de oprichting begon de band repetities met als duidelijke bedoeling een nieuwe aanpak. Phillips beschreef hun style als: "blues met een vleugje rock en jazz... We proberen om trends te zetten".

De debuutsingle "Let the Sun Shine In/True girl was een energieke R&B track in combinatie met een ongemakkelijke poging tot merseybeat te realiseren. Phillips startte hiermee een serie van vijf singles en een EP op het label van Philips. De meeste van de hoogtepunten zijn verzameld op het compilatiealbum uit 1968 "The Fantastic Peddlers" met als toppers:
"Whatever Happened to the Good Times" en "Anybody's Fool"

In 1966 betrok de groep een apartement bij Annies Room in Londen terwijl ze speelden in de "Scotch St. James" en de "Pickwick" waar het eerste album van de groep "Live at the Pickwick" werd opgenomen. Het album geeft een perfect document van de midden jaren zestig in de Londense clubscene, compleet met door Pete Murray uitgenodigde celebreties:



 

 

 

 

 

 

 

 

De reputatie van The Peddlers werd pas echt gevestigd met hun life optredens als eerste Britse band in het beroemde Flamingo Hotel in Las Vegas:

Een deal met CBS werd snel ondertekend. Het eerste album voor CBS "Freewheelers" bevatte elf covers van voornamelijk "standards". Het volgende album "Three in a Cell" volgde snel, hoewel ditmaal Phillips vier van de elf tracks bepaalde en verstrekte. De groep maakte ook vrij regelmatig singles, waarvan er verscheidene kleine hits waren. Een hele serie LP's en singles zou nog volgen.

Nu eerst de bandleden:

Roy Phillips Organist/Pianist/Zanger:

Phillips werd geboren in Parkstone (bij de havenstad Poole) Dorset in Zuid Engeland op 5 mei 1943 en op de leeftijd van vijf begon hij piano te spelen. Op z'n twaalfde zat hij al met met lokale bandjes spelen in pubs en clubs. Later  werkte Phillips als gitarist bij een uit Bournemouth afkomstig bandje genaamd de Soundtracks die optrad als backing band voor lokale sterren als The Dowland Brothers. Op een avond zat in het Dowlands publiek de legendarische producer Joe Meek van Phillips. Deze bood Phillips een recording sessie in Londen aan. Snel was Roy toegetreden tot de Tornados waar hij het pad zou kruisen met Martin (meer over hem  later) Na het verlaten van de Tornados en na een korte sessie met Martin in "The saints" werd The Peddlers gevormd, samen met  merseybeat drummer Trevor Morais.
Tijdens de volgende jaren werd Phillips steeds meer in het centrum van de band geplaatst als toetsenist, zanger en als componist.
Toen de Peddlers uiteindelijk ophielden te bestaan, emigreerde Phillips naar Nieuw-Zeeland.
Zijn website is www.RoyPhillips.org

The Peddlers UK Website is geen eigen website van het trio, maar meer een eerbetoon door vader en zoon Grayson.

Tab Martin

 

Martin werd geboren in Newcastle op kerstavond 1944 maar bracht zijn eerste jaren door in Brighouse, Yorkshire. Tab nam gitaarlessen en speelde in een skiffle-groep toen hij plotseling werd opgeroepen voor een auditie met Joe Meek doordat zijn vader had gereageerd op een advertentie voor bas gitaristen (De heer Martin was niet gehinderd door het kleine feit dat zijn zoon het instrument voor nooit had bespeeld!) Hoe dan ook, Tab kreeg de baan en werd uitgenodigd om toe te treden tot de Tornados. Toen de Peddlers waren gevormd kreeg Tab natuurlijk de rol van bassist en snel ontwikkelde hij zijn stijl en handelsmerk: het rechtop bespelen van het instrument ...

 
Trevor Morais

Morais werd geboren in Liverpool op 10 oktober 1944. Hij begon met het bespelen van drums op zijn 16e en een jaar later werd hij prof bij Merseybeat groepen Faron's Flamingo's en Rory Storm and the Hurricanes. Hij ontmoette Roy en Tab beiden in een periode na The Saints en het repeteren met The Peddlers begon.
Tijdens de optredens van Trevor voerde hij een ware komische act uit achter zijn drumstel.
Na het verlaten van The Peddlers tijdens een Australische tour voegde hij zich bij de Quantum Jump (ken je The Lone Ranger nog ?) Hij opende een studio in Spanje en heeft o.a. gespeeld voor David Essex, Howard Jones en Björk.
Trevor verscheen ook op "Tomorrows World" waar hij vintage drum-machines demonstreerde.

Waar komt het orgel echter in beeld?

Roy Phillips begon zijn carriere eerst op een Lowrey DSO-1 HERITAGE.
Onderschat deze dreumes niet, hij zag er een beetje uit als een "Emmetje" maar het geluid klonk best héél "Hammond-achtig!"

 


Ook Paul Mc Cartney van The Beatles gebruikte deze Lowrey bij vele opnames, waaronder
Lucy in the Sky with Diamonds, hieronder te zien.






Hier een register-overzichtje:

 

 

Dit orgel had een uitzonderlijke eigenschap: HET VOETPEDAAL KON OMGESWITCHED WORDEN ALS WHA-WHA PEDAAL!

Dat is op deze video van The Peddlers mooi te zien: Tell The World

Manny (Manfred Mann) vertelde hem in  1969, dat de Lowrey toch echt wel een ellendig geluid had, en adviseerde Roy, om eens op een Hammond te spelen; dit deed Roy, en hij was meteen totáál verliefd. Roy stapte direkt over op een  A-100 blonde  (een zéér lichte hout kleur).

Deze Hammond werd voorzien van een TWEEDE zwelpedaal, welke de functie kreeg van WHA-WHA-pedaal, door deze wha-wha-elektronika van de aan de kant gezette Lowrey-Heritage in de A-100 over te zetten.

Een tweede modificatie van Roy Philips, was het makkelijker en sneller over te kunnen schakelen van de Leslie snelheden. Dit werd opgelost, door aan de voorkant van de houten strip voor het onderklavier 3 ronde drukknoppen te plaatsen:

Deze buttons hadden de functie : "SLOW / FAST / BREAK", zoals hier te zien in de video van "Walk on the wild side"

Bovendien liet Phillips alle elektronica uit z'n twee Leslies halen en werden de speakers in de Leslies vervangen door dikke 18 inch GAUSS speakers:

 

De versterkers werden vervangen door 2 stuks CROWN DC-300's goed voor 150 Watt per kanaal. En dat voor 1967!

Onderzijde:

 

Ook werd een "Super Emitter Follower" verbonden met de Percussion-registers, zodat hij kon goochelen met harmonics, bijv 5th percussion.

Organist  Jimmy Mc Griff, een goede vriend van Roy, was dusdanig enthousiast, dat hij voor zichzelf exact zo'n zelfde installatie liet maken!

Al met al waren The Peddlers een band met een zeer eigen geluid.

Hier een uitgebreide website over hen en hier hun discografie.