VERSLAG LEDENCONTACTDAG ZATERDAG 13 MEI

Tekst verslag tot aan de lunchpauze: Patrick Holleeder. Foto’s: Johannes de Bie
Tekst verslag na 13.30 uur: Daan van Oostenbrugge. Foto’s: Johannes de Bie, Harry Duismann

 

GEDEELTE TOT AAN 13.30 UUR

 

VEENENDAAL - De tweede ledendag van 2023 vond plaats op 13 mei jl.. In allerlei opzichten zou dit een bijzondere ledencontactdag worden. Namelijk voor het eerst in alle jaren dat we in Veenendaal zitten, bleek in de ochtend rond een uur of 10 ’s ochtends de lift kapot te zijn. Dan is met geen mogelijkheid onze cluborgel nog te vervoeren naar de zaal waar we altijd zitten. Daar zit echt een verdieping tussen, wat niet meer te overbruggen is. Met deze overmacht in het achterhoofd, kon er niet anders meer besloten worden, dan dat het grootste deel van alle optredens moest gaan plaatsvinden in de ruimte waar het orgel normaal ook tussen de ledencontactdagen is opgeslagen, in een soort opslagruimte op de eerste verdieping.

Dus het gedeelte liefhebbers-spelen-voor-liefhebbers en het gastoptreden van Jean Martyn zijn op het programma direct verhuisd naar de eerste etage. Zo kon ook het drumstel van Peter Weissink daar ook worden opgesteld om deze beide onderdelen van dienst te zijn.

Voor het allereerste onderdeel van deze dag, de presentatie van het SetBFree-orgel, was het cluborgel niet nodig. Daarom kon dit onderdeel nog vertrouwd in de zaal plaatsvinden.

Demo-presentatie SetBFree

Om 11.00 uur werd in de zaal de ledencontactdag geopend door onze kersverse nieuwe voorzitter Daan van Oostenbrugge (foto links) en werd ook de zaal direct geïnformeerd over alle logistieke wijzigingen vandaag.

 

Rond kwart over elf was de demo-presentatie van het SetBFree Hammond Organ door Marjan Waldorp.

Een vlotte, frisse presentatie vond ik, mooi opgebouwd, waarbij voor de variatie op een clubdag de focus puur kwam te liggen op de techniek achter de drawbars. Daar is ook behoefte aan om dat bij de Hammondclub vaker te gaan programmeren. Dus dit was wat dat betreft een mooie aftrap! Marjan nam ons eerst helder mee naar het ontstaan van het fenomeen SetBFree en de reden van haar gebruik hiervan.

Hierna volgde een zeer elementaire uitleg van het systeem van drawbars. Hoogstwaarschijnlijk had de gemiddelde clublid hier ook wel de nodige kennis van in huis, maar het was ook wel weer eens goed bewust te worden van wat drawbars nu eigenlijk zijn en wat de tonen zijn die zij te weeg brengen. Daarom kwam snel ter sprake dat de drawbars even of oneven harmonische tonen kunnen produceren. Vooral die laatste categorie is daardoor gelijk ongeschikt voor erg laag gegrepen akkoorden, vanwege een (dan ongevraagde) terts of kwint die bovenop de grondtoon het geluid nadelig beïnvloedt en het akkoord direct onherkenbaar maakt. De meest subtiele oplossing hiervoor is een tweede manuaal. Dan kunnen voor de akkoorden de oneven harmonische boventonen worden uitgeschakeld, terwijl voor de melodie deze wel beschikbaar blijven en een mooie aanvulling kunnen zijn op de totaalsound.

Mocht je maar één manuaal hebben, kan dit ook bereikt worden met behulp van een splitpunt, zodat links van deze splitpunt een ander drawbarsetje gebruikt kan worden dan ter rechterzijde. Ook de gangbare Hammondmodules (al vanaf de eerste XM-serie) werken op deze manier.

 

Om 11.50 uur werd deze presentatie afgerond met een praktisch onderdeel, het inspelen van een sequence via Cubase. Het meest bijzondere was dat dit middels een Kerstliedje plaatsvond. Zo’n sequence kan dan spoor-voor-spoor worden opgebouwd. De opname kan onbeperkt steeds opnieuw worden ingespeeld, totdat het resultaat wordt bereikt, dat de speler voor ogen heeft.

Vijf minuten later vond tot slot een rondje Q & A plaats, mensen uit de zaal konden ter plekke vragen stellen, waarop Marjan deze in mijn ogen razendsnel van een antwoord voorzag. Met name de suggestie om het aanblaasgeluid van een pijporgel toe te voegen aan de samples, was een origineel onderwerp. Ook was het mogelijk om met SetBFree presets te maken, daarbij werd expliciet aangegeven dat het geluid dan niet gebaseerd is op samples.

Hierna werd Marjan uitgebreid bedankt voor haar presentatie en konden wij vervolgens naar het tweede onderdeel van deze dag, het inmiddels bekende liefhebbers-spelen-voor-liefhebbers. Een recensie van een ledencontactdag zoals deze, biedt duidelijk veel te weinig ruimte om het heel uitgebreid over deze materie te hebben en daarom gaan wij in deze Turning Wheel een aparte serie starten, geschreven door Marjan zelf voor een verdere verdieping van alle specifieke mogelijkheden rondom SetBFree, het eerste deel van deze serie is te lezen op pagina 13.

 

Live-stream

En dan kreeg deze dag voor mij vanaf dit moment een ongelooflijke wending, die ik nog niet voorzag toen ik deze morgen naar Veenendaal reed, of nog beter geformuleerd, gereden werd door een leerling van mij. Ik was ongeveer 6 weken hiervoor geopereerd aan mijn rechterheup en was na de eerste paar weken revalideren al heel blij, dat ik ondanks alles toch deze ledencontactdag kon bijwonen. Maar….. de trap pakken naar de eerste verdieping was nog echt onverantwoord! En uitgerekend deze dag was de lift stuk! Van alle ledencontactdagen in alle jaren dat ik lid ben, was deze dag in mei ‘toevallig’ voor mij de slechtst mogelijke dag dat dit kon gebeuren. Ik had geen andere keus dan tijdens de rest van de dag in de kantine te blijven zitten. Maar zo vindingrijk als de Hammondclub problemen oplost, zo kunnen we óók het geweldige initiatief van Harry bestempelen om via zijn telefoon een live-stream mogelijk te maken, zodat ik vanaf mijn eigen mobiel de rest van de dag alsnog kon zien (is toch de handigheid welke door de coronatijd zal zijn ontstaan), waardoor ik (gebonden aan de kantine) toch een (live) indruk had, van wat er daar in Veenendaal één verdieping boven mij plaatshad. Met grote dank aan Froukje (de vrouw van Frank Obertop) die mij vergezelde in de kantine en gezellig samen met mij op deze plek de livestream bekeek.

Hoewel ik geboekt was om het verslag voor deze hele ledencontactdag te schrijven, vond ik een live-stream (en het iets beperkte geluid hiervan) niet voldoende genoeg om de dag hiermee verder te recenseren. Met dezelfde snelheid als Harry deed, bood onze nieuwe voorzitter Daan zich aan om het verslag van het gedeelte na half 2 van mij over te nemen. Je merkt dan echt dat de Hammondclub bijna een soort familie is en de leden veel voor elkaar overhebben in deze hopelijk eenmalige overmachtsituatie….  ik nog niet voorzag toen ik deze morgen naar Veenendaal reed, nog   

 

Liefhebbers-spelen-voor-liefhebbers

Vanaf kwart over 12 tot aan de pauze vond het steeds meer geliefde onderdeel Liefhebbers-spelen-voor-liefhebbers plaats. Dank aan de gastorganisten van deze editie (zie foto’s hieronder) en de altijd zeer enthousiaste medewerking van onze inmiddels vaste huisdrummer Peter Weissink. Mocht u zelf een keertje hieraan mee willen doen, geef u dan op (zie pagina 5). Het is een mooie ervaring en wordt zeer gewaardeerd!

 

FOTOIMPRESSIE LIEFHEBBERS-SPELEN-VOOR LIEFHEBBERS

Hierna was het tijd voor onze gebruikelijke lunch met o.a. de voortreffelijke broodjes (kroket), uiteraard weer in de kantine en een kop koffie, vergezeld door een aantal goede gesprekken onderling.

 

GEDEELTE VANAF 13.30 UUR

VEENENDAAL - Omdat helaas de lift van het kerkgebouw in Veenendaal niet werkte, kon het bestuur de orgels niet van de opslag op de eerste verdieping naar de grote zaal krijgen. Gedurende het ochtendprogramma werd de opslagruimte omgetoverd tot een leuke, kleine concertzaal. Iedereen die daaraan meegeholpen heeft: Hartelijk bedankt!

Zo konden we gelukkig op een geïmproviseerde wijze toch een podium bieden aan een primeur voor onze club: voor het eerst trad de Engelse artieste Jean Martyn voor ons op. Dit was niet alleen haar eerste kennismaking met de club, maar ook met onze drummer Peter Weissink!

Jean kreeg de microfoon in de handen gedrukt van de voorzitter, maar die moest even blijven staan: Jean had gehoord dat hij jarig was. En zo, onder muzikale begeleiding van Jean en Peter, zong de hele club hem toe! Dat was een zeer bijzondere verjaardag...!

Jean zette een zeer vermakelijk en afwisselend programma neer, beginnend met een ode aan haar grote voorbeeld op het Hammondorgel: Niemand minder dan Ethel Smith en het welbekende nummer ‘Tico Tico’. Meteen werd duidelijk dat Jean en Peter een unieke muzikale klik hebben. Na ’Georgia On My Mind‘ en ’A Whiter Shade of Pale‘ kwam het concert echt tot leven met Jeans gospeltalenten. We hebben ’Swing Low Sweet Chariot‘ nooit zo groovy gehoord!

 

 

Met elke evergreen en Gospelspecial (met daartussenin ragtime en klassieke muziek op de piano) raakten Peter en Jean verder op elkaar ingespeeld. Jean bleek bovendien een goede sfeermaker te zijn, tussen elk stuk door was er een verhaal of anekdote. We hebben zelden zo’n afwisselend programma gehad. Van ’Abide With Me‘ (weer zo groovy) via de Bossa Nova ’Wave‘, klassiekers als ’Poinciana‘, ’Someday My Prince Will Come‘ en ’Fly Me To The Moon‘ tot orgelhit ’Time Is Tight‘, het werd allemaal in Jeans unieke stijl gespeeld.

 

Het concert werd spetterend afgesloten met ’Sing, Sing, Sing‘, met een drumsolo van Peter waarbij de vonken haast van de instrumenten afsprongen!

En zo kwam de dag, helaas, weer tot een einde. Ondanks, of misschien wel dankzij, de geïm-proviseerde concertzaal gingen de leden met een brede grijns op het gezicht weer terug naar huis… ◄