Hoe de Leslie ontstond (2) 

Don Leslie demonstreert zijn vinding aan Hammond-medewerkers

Don Leslie kreeg een prototype klaar en installeerde deze in de "Mona Lisa bar" waar Bob Mitchell (toevallig!) de huisorganist was.
De Mona Lisa was aan de overkant van de "Penny-Owsley Music Store" de toenmalige thuisbasis van de Hammond-vertegenwoordigers.


De medewerkers van de muziekhandel kwamen naar het restarant aan de overkant en kregen ter plaatse aangename muziek te horen.
Natuurlijk vroegen ze aan Bob Mitchell, hoe hij wel aan die "sound" kwam???

Don Leslie had de box op zo'n wijze gecamoufleerd, dat ze niet in de box konden kijken. Don liet de mensen, zoals hij later zei, "een paar dagen zweten" en belde vervolgens de Music-Store met het idee om een officiele demo in de winkel te komen geven.

Zo gezegd, zo gedaan. Penny-Owsley organiseerde een groep van 50 organisten om naar de demo te komen luisteren. Een ieder was absoluut onder de indruk van de "sound"
Don: "everyone just went ga-ga over it!"

Terwijl Don de box naar zijn pickup-truck reed om deze weer in te laden, zei hij: "Paul, je ziet dat iedereen mijn box te gék vindt. Ze hebben hem ook op de radio gehoord en ze willen er een hébben. Ik wil binnen 30 dagen horen of Hammond hem in licensie wil bouwen, anders breng ik hem zélf op de markt!"

 



Don zei vele jaren later: "De grootste gunst, die Hammond me ooit deed was door NIET binnen 30 dagen te reageren. Toen ben ik zelf de markt maar op gegaan!
Toen Hammond 17 jaar later contact met me op nam om mijn speaker te willen kopen, zei ik: "TE LAAT!" and the rest... is history"
(Don vernam later, dat Laurens Hammond zelf de box niet zag zitten en er absoluut niets mee te maken wilde hebben. Misschien uit een vorm van jaloezie, wie weet?)

Er gaat een anecdote dat toen Leslie zijn boxen kwam aanbieden aan Hammond, dat deze de boekhouder vroeg naar de stand van zaken v.w.b. de verkoop van de in eigen beheer gebouwde Hammond toonkabinetten zoals die toen heetten. De boekhouder antwoordde Laurens Hammond dat de verkoop van toonkabinetten alleeen maar terug liep. Hammond zou daarop geantwoord hebben, dat duidelijk bleek uit de verkoopcijfers dat boxen niet in trek waren. Hammond had echter over het hoofd gezien dat zijn eigen toonkabinetten steeds minder verkochten omdat iedereen een Leslie wilde.....


Laurens Hammond probeerde echter later álles, om het chorus en tremolo effect na te maken: dubbele generatoren voor chorus effecten en later Vibrato en nog later zelfs een eigen draaiend systeem Series 10  maar niets klonk zo goed als de originele Leslie.


Don Leslie stichtte ELECTRO MUSIC in Pasadena, Ca, hetwelk een bloeiend bedrijf werd door aan vele merken zijn Leslie's te leveren, o.a.: Baldwin, Conn, Eminent, Farfisa, GEM, Godwin, Gulbransen, Hammond, Kawai, Kimball, Kinsmann, Lowrey, Omegan, Riha, Solina, Thomas, Viscount, Wurlitzer, Yamaha en vele anderen.
Er werd in het begin nog geexpirimenteerd met namen als:
Hollywood speaker en "Crawford-Speaker" (naar organist Jesse Crawford) een ook nog als Leslie Vibratone etc.

Echter de naam Leslie was ondertussen al zo overweldigend bekend, dat deze in 1949 definitief voor alle produkten gebruikt werd.
Het is leuk om hier eens door oude naamplaatjes en serienummers te gaan en om de diverse namen te volgen.

Don Leslie zou nog 48 patenten verwerven op zijn uitvindingen.
In 1965 verkocht hij Electro Music aan CBS, welke het in de jaren 80 doorverkocht  aan (zijn oude rivaal) Hammond.

 

 

 

 

 

 

 


In 2003 zouden Donald James Leslie, Laurens Hammond en Leo Fender (van o.a. de beroemde Fender gitaren) als eersten vermeld worden in de American Music Conference Hall of Fame.

Don overleed zoals eerder vermeld op 3  september 2004 in Altadena, Californie
De laatste dienst werd in zijn huis gehouden en de inzameling was voor de American Diabetes Assn.

Hieronder een zéér interessant en uniek video interview in zijn eigen huiskamer, waarin hij zegt, dat niet de Leslie-box zijn grote doel was, maar het uitvinden van een klein orgel, welke in een gemiddelde huiskamer zou klinken als een groot kerkorgel.
De Leslie-box was naar eigen zeggen alleen maar een hulpstuk om daar te komen.
 
http://www.namm.org/library/oral-history/don-leslie

Hier vind je de basis principes van de Leslie box.

Hier een nog steeds groeiende LESLIE-encyclopdie.

En hieronder een fantastische met Hammond muziek ondersteunde film, 
hoe een Leslie 47 voor een revisie  voorzichtig, maar totaal uit elkaar gehaald wordt
en weer een generatie-leven mee-gegeven wordt.
Daarna een complete uitle , van het "wezen" van Hammond en Leslie

Deel 1:
https://www.youtube.com/watch?v=KknGU-4no-A&feature=related

Deel 2 :
https://www.youtube.com/watch?v=q7wOjHzz4bg&feature=related

Deel 3 :

https://www.youtube.com/watch?v=QCeNc85gFb4

Deel 4 : 

https://www.youtube.com/watch?v=Qk9mMlL-4K0

Deel 5 :

https://www.youtube.com/watch?v=K8LXZA8y8DU&feature=related