Het ontstaan van een muziek-fenomeen:
DE LESLIE-SPEAKER 

Een zomerdag in 1937. Don Leslie stond in z'n voortuin en er kwam een "omroepwagen" langs, een pickup-truck met achterop een luidspreker toeter op een draaiend platform. Meestal ging het dan om politiek of muziek, dan wel reclame anderszins.Het viel Don op, toen de truck van hem verdween in de verte, dat het geluid gek genoeg zakte in toonhoogte, lager werd. Dit was zijn eerste waarneming van het beroemde Doppler-effect.

Het zette hem aan het denken, want hij vond het enige nadeel van een Hammond orgel, 
dat deze van zichzelf zo gortdroog klonk en dat dit een groot nadeel was t.o.v. het kerkorgel. Het horen en het zich realiseren van de gevolgen van het Doppler-effect gaf de aanzet om te gaan experimenteren met dit geluidseffect. Het fenomeen speelde vanaf dat moment letterlijk dag en nacht door zijn hoofd.

Hij ging naar een elektroshop en kocht een "ONE-DOLLAR-SPEAKER". Zijn eerste idee was de speaker op een langzaam draaiend plateau te plaatsen om zo een Chorus of Celeste effect te produceren.Maar toen hij de snelheid opvoerde hoorde hij een tremulant effect, welke veel warmer was dan het tot dan toe in de orgels gebruikte elektronische tremulant (vibrato) effect.

Tegerlijkertijd was elders ene Bob Mitchell, de studio organist van  radiozender KFI.

Hieronder een foto van Bob Mitchell


Voor de geschiedenis van KFIhttp://en.wikipedia.org/wiki/KFI.
Deze zender is nog steeds actueel: http://www.kfiam640.com/main.html.

Wat nu is de relatie tussen deze Bob Mitchell en Don Leslie?
Toen Bob Mitchell bij de KFI werkte, werkte Don Leslie z'n vrouw Carolyn, ook bij de zender KFI. De twee raakten aan de praat en Bob zei tegen Carolyn, dat hij z'n Hammond zo droog vond klinken en dat hij het idee had om een Wurlitzer orgel te kopen voor de zender...




Daarop zei Carolyn letterlijk: "Koop nog even geen nieuw orgel voor je gehoord hebt, wat mijn man heeft gedaan."

Dus op een zondagmorgen toog Bob Mitchell naar Leslie's huis in Altadena, Californië.
Don nam Bob mee naar de huiskamer waar een Hammond stond met er naast een kast met daarin een vierkant gat, waar een raar gordijntje voor hing, een soort grille doek...
Mitchel zei: "what the heck is this.."
Don vroeg hem, achter de Hammond te gaan zitten. Terwijl Bob speelde hoorde hij dat het geluid van het orgel uit het rare, met een rooster bedekte gat vanuit de kast kwam. Af en toe drukte Don Leslie op een schakelaar op het orgel om het effect aan en uit te zetten. Bob was onder de indruk en zei dat hij nog nooit in z'n leven zo'n vol en rijk tremolo effect had gehoord op een elektronisch orgel!

Hij vroeg Don Leslie, hoe hij dat voor elkaar had gekregen. Don Leslie liep naar de kastdeur, opende die en liet Mitchell de draaiende apparatuur zien. Hij toonde een 18 inch grote roterende toeter, (die hij kende van de grammofoons) vastgemaakt op het draaiplateau van een platenspeler! Zo werd het Doppler effect verkregen. Dit was uiteindelijk de aanzet en het bescheiden begin van de eerste Leslie Speaker!

Mitchell ging naar Willard Brown, de programma directeur van de KFI en vertelde hem over de nieuwe speaker van Don Leslie. Hij overtuigde hem om zo'n apparaat te kopen, maar bedong dat van alle organisten van KFI hij als enige dit effect mocht gebruiken op KFI. Hij was onvermurwbaar en zei: "Dat is mijn geluid en niemand mag dat kopieren!"

Enfin, Don Leslie bezat nog de eerste grammofoonplaten van Mitchell met het eerste nummer, welke opgenomen werd met een Leslie box: het overbekende "Tea for Two".
Achteraf bleek dat al in 1920 (!) ene heer Brown het idee had om drie geluidstoeters op een draaiend plateau te zetten om op die wijze het geluid van een grammofoon zo een hele zaal te laten vullen. Echter, omdat hij het technisch niet voor elkaar kon krijgen, deed hij zijn patent over aan Don Leslie.

 


Uiteindelijk maakte Don Leslie in 1940 zijn eerste echte prototype, welke toen al erg leek op de latere 30A, met een draaiende hoorn en een bass reflector.


  

Hier een filmpje over het begin van Leslie.