X-mas in Odd Times

THE FABULOUS JETS

Elvis Sergo - Hammondorgel & Synthbass
Reinier van Bevervoorde - Drums
Diverse gastmuzikanten

CD-Recensie door Patrick Holleeder

De CD is te bestellen op www.fabulousjets.nl of via hun Facebookaccount

****½

Als u met de Kerst weer eens echt wat origineels zoekt en niet met geijkt materiaal aan wilt komen zetten, dan ben ik er al voor u uit. Dit kado is tegelijk maf én buitengewoon vindingrijk, zowel voor de gever als voor de ontvanger! Wat hebben de muzikanten er een mooi product van gemaakt. Ook de synthbass is een rijke aanvulling qua sound boven op de basis Hammondorgel & drums. De overige muzikanten kom ik later nog op terug. Net als de vorige produktie van Fabulous Jets (Lift-Off!!) is ook deze CD erg goed afgemixt, ik vind hem puur in technische zin zelfs een graadje beter! Goed werk van Robert Curiel. Blijft immers belangrijk dat je steeds bij elke productie wel weer wat progressie maakt. Dus dat is op dit punt gelukt.
Maar.... geldt dat ook in muzikale zin?

Nou en of! Ik ben aangenaam verrast! Deze CD heb ik al een aantal malen achterelkaar gedraaid en je blijft steeds nieuwe dingen horen.
Nu kun je als basismuzikanten (Elvis Sergo op Hammond & Synth Bass, Reinier van Bevervoorde op drums) wel wat muzikale ideeën hebben (en het kan hen daarbij niet afwijkend genoeg zijn), maar ze moeten ze ook nog fatsoenlijk inspelen. En dan ook nog op zo'n manier, dat het op z'n minst de suggestie wekt dat het ze goed lijkt af te gaan, want niets is erger dan muzikanten (aan) te (moeten) horen, die op hun tenen lopen, wanneer het arrangement te ingewikkeld wordt. Dat hoor je direct. Maar deze situatie is bij hen uiteraard volstrekt niet het geval. Er zitten echt behoorlijk wat muzikale geniale fratsen tussen op deze CD.
Een sterke opening van de CD! Het meest gedraaide Kerstlied (All I Want For Christmas...) zo kort mogelijk spelen is al een grap op zich, maar op het moment dat je de climax verwacht, komt 'ie niet. Dát is pas een climax! Dit wordt ook versterkt doordat er bij dit nummer ook (goed!) gezongen wordt. En dat allemaal binnen één minuut. Hoe? Moet je de CD maar gauw bestellen.
Rudolph the Rednosed Reindeer zitten bijvoorbeeld mooie modulaties in, in een pakkende shuffle-groove. En wil je nou eens echt horen hoe je een nummer moet eindigen? Neem dit nummer maar als voorbeeld.
Ik ben persoonlijk ook erg onder de indruk van A Child is Born, ook bekend als een 3/4 jazzstandard maar deze keer in een Rockvariant met een mooie Synthbass onderin, mooi aanvullend zonder dat het de totale sound overheerst. Hier had snel een overmoedige afmixfout gemaakt kunnen worden. Maar dat gebeurt hier niet! (Dank!) Wat dacht u van een Feliz Navidad in een 5/4? Het klinkt hier zo logisch, dat je (bijna) denkt dat het origineel ook zo geweest moet zijn. Dat geldt overigens voor meer liedjes, subliem gedaan! De synthbass wordt af en toe ook ingezet als solo-instrument voor een improvisatie dat daardoor wat weg krijgt van een strakke unisono-partij van een bigband. Heel aantrekkelijk en dat met een fantastische timing van Elvis. Ook complimenten voor drummer Reinier! Een prestatie om dit allemaal in het gareel te houden, dat óók de luisteraar in figuurlijke zin de CD overleeft! In Ho Ho Ho is een mooie leadpartij weggelegd voor de gitarist Florian Hierdeis. Dit is een compositie van Elvis Sergo zelf, moet je wel een paar horen alvorens je een goede juiste indruk van het nummer krijgt. Heb ik daarom met genoegen gedaan. Hier krijgt de Hammond voor de afwisseling een wat meer begeleidende rol. Tijdens dit lied zie je de overigens prachtig uitgevoerde voorkant van de CD-hoes in muzikale zin het meest uitgebeeld (Freek Kroon). Hoe krijgen sommige CD-producties het toch voor elkaar om op elk terrein vakwerk af te leveren? De juiste mensen zoeken én vinden! Dat lijkt hier toch het recept. Houd deze mensen daarom allemaal bij elkaar voor een volgende productie is mijn dringende advies!!
De gastmuzikanten zorgen ook voor de afwisseling, waardoor de spanningsboog van de CD langer vastgehouden kan worden, want er wordt wel keer op keer van de luisteraar een oplettende instelling verlangt, maar die wordt er dan ook rijkelijk voor beloond. Alleen bij It May Be Winter Outside neemt het effectbejag iets de overhand ten opzichte van de muzikale inhoud van het arrangement (daar is de reggaeachtige benadering helaas ook debet aan). Het totaal incluis de zang oogt allemaal wat onrustig en heeft meer weg van een soundcheck of een jamsessie. Eén van de paradepaardjes is Happy Xmas. Dit liedje staat muzikaal bekend om diverse progressies van steeds 4 herhalende akkoorden. Die zijn op deze CD vervangen door een eigen serie akkoorden, waardoor ze steeds aan het eind van de serie een halve toon hoger uitkomen en dan weer opnieuw op het startpunt terug kunnen vallen om deze progressie weer te kunnen herhalen. Werkelijk een schitterende vondst om te horen! Hierdoor blijft het karakter van het originele schema door hun gekozen harmonieën volledig behouden! En dat met een groove waarbij ze als het ware af en toe bij de 2e tel een halve tel afsnoepen (perfect gedrumd), alsof het zo moest zijn. En... daarbij ook nog een heerlijke gitaar in de lead. De mooiste en by-far spannendste versie van dit nummer wat ik ooit gehoord heb. Dit nummer is alleen al een reden om deze CD aan te schaffen! Jingle Bells mag natuurlijk niet ontbreken, maar deze is in een pakknde 7/4 maatsoort gelardeerd met de nodige modulaties. Je kunt er zelfs One Note Samba inhoren, zo u wilt. Een echt lopende jazzgroove volgt als laatste. Wederom heerlijk gezongen door Yvonne Mandigers, die dus blijkbaar is ingezet voor de opening en het slot van dit totale programma! Dus... er is ook nog echt goed over de volgorde van de stukken van de CD nagedacht. Terecht vier en een halve ster van de vijf! Ik kan niet anders. Sommige CD's hebben nu eenmaal gewoon alles mee!! ◄