BARBARA DENNERLEIN
"BEST OF BLUES: THROUGH THE YEARS"

Tekst: Jan Temmink
Artikel uit Turning Wheel 2019-2

 

Afbeeldingsresultaat voor CD Barbara Dennerlein Best of Blues
Met deze CD krijgt de afkorting B3 een nieuwe dimensie:

 

Barbara speelt Blues en voortreffelijk Baspedaal!

 

CD-bespreking "Best Of Blues -  Through The Years" - Barbara Dennerlein - Hammond Organ Solo en met band


Duitsland heeft een omvangrijke bluesscene. Dit geldt met name in de zogenaamde ‘Metropolen’ zoals als bijvoorbeeld Hamburg, Berlijn, Frankfurt en München. En blijkbaar heeft Barbara Dennerlein ook een harde kern bluesliefhebbers die haar concerten bezoeken. Want op verzoek van deze “Blüsern” komt ze nu met een nieuwe CD. Het is een selectie van blues-titels die ze tijdens haar carrière heeft gecomponeerd en zowel solo als met verschillende instrumenten heeft opgenomen. Dit speciale bluesalbum is bovendien een bloemlezing van meer dan dertig jaar geschiedenis van "Bebab Records", sinds 1985 haar eigen platenbedrijf. Gelijk het eerste nummer trekt al volop de aandacht: een up-tempo ‘Organ Boogie’ met een strakke walking-bas. Je merkt dan al direct: deze CD verdient het predikaat “Blues vom Feinsten”!

Blues als bron van expressie

Barbara heeft haar eigen beleving bij dit muziekgenre: "Blues is ongelooflijk divers en kan op zoveel verschillende manieren gespeeld worden. Sinds de vroege dagen van mijn orgelspel is de blues mijn metgezel. Het maakt niet uit wat ik speel; de blues kan worden gevoeld op elk moment in mijn muziek. Blues is een bron van inspiratie en expressie van de diepste gevoelens."

Van Blue Notes tot experimentele drawbarsettings

Het is overduidelijk dat blues Barbara Dennerlein in het bloed zit. Ze haalt meesterlijk de Blue Notes uit haar Hammond-B3. Van gevoelige langzame bluesnummers tot stevige up-tempo bebop blues. Barbara Dennerlein beheerst het gehele bluesgenre: Down to Earth bluesnummers, boogie, swing, bebop en funky blues. De intro van ‘Frog Dance’ spant zeker de kroon: deze drawbarvariaties geven een ‘bolvormige sound’ die geen enkele synthesizer kan evenaren.

Haar pedaalspel – het absolute visitekaartje

De virtuoze pedaaltechniek van Barbara Dennerlein is imponerend. Een bassist is bij al haar nummers volledig overbodig. Haar speelstijl is een soort ritmisch drieluik. De melodie, begeleiding en bas vormen geheel zelfstandig een eigen groove, die haar orgelspel typeert. Tegelijkertijd slaagt ze erin om het legendarische B3-orgel altijd interessant en spannend te registreren. En dat over de volle bandbreedte: van pittige boogie-ritmiek tot typische gospel-harmonieën.

Titellijst

De CD omvat negen opnames uit de periode 1985 tot 2014 in verschillende settings (van solo tot kwintet), waarin Barbara altijd op Hammond speelt. Het album bevat zowel studio- als live-opnamen. Alle negen nummers zijn door haar zelf gecomponeerd. We zullen de eerste drie nummers kort toelichten:

1 - Organ Boogie (Trio met Peter Lehel en Marcel Gustke)
Dit is een stevige uptempo-blues met als fundament de walking-bass. Verder wordt dit live-nummer gekenmerkt door frisse registraties. En de ending geeft aan, dat ze eigenlijk van geen ophouden weten.

2 - Stormy Weather Blues (Solo)
Een slow-blues met een uitdagende intro. Verder geweldige solo’s met een strakke basondertoon.

3 - Tribute To Charlie (Kwintet met Alan Praskin, Jürgen Seefelder, Hermann Breuer en Joe Nay)
Deze tribute – ook tijdens een live-optreden - opent met uptempo drums. De walking-bass had overigens bij dit nummer wel wat dominanter afgemixt mogen worden. Saxofoon en Hammond bepalen de sound, soms samen en soms in solospel. Opmerkelijk is de pedaalsolo met drums ter ondersteuning.

4 -  Rankett Blues (duo met Daniel Messina)
5 -  Frog Dance (Solo)
6 -  Bebabaloo (Trio met Peter Lehel en Marcel Gustke)
7 -  Zwart en wit (solo)
8 -  Funkish (duo met Daniel Messina)
9 -  This Old Fairy-Tale (Trio met Christoph Widmoser, Andreas Witte)

 

Voor geïnteresseerde lezers:
CD Bebab 250979, Sony No.19075892442
Label: Bebab Records, distributie: Sony Music Entertainment