LA DENNERLEIN VISITS AMSTERDAM

Interview tussen soep en hoofdgerecht

Tekst: Jan Temmink
Artikel uit Turning Wheel 2007-4


Op de pagina's hiervoor leest u een verslag van een concert . Turning Wheel redacteuren Jan Temmink en Dirk Blom wisten Barbara Dennerlein in Amsterdam te strikken voor een interview voorafgaand aan een concert in het Orgelpark. Goed nieuws: de Duitse orgelvirtuose wil graag vaker in Nederland optreden.

Eind september 2007: een regenachtige zaterdag. Het geplande uitstapje naar Amsterdam wordt door weersomstandigheden gereduceerd tot uitsluitend het concertbezoek. De files onderweg domineren het verkeersbeeld. De filemeldingen dicteren derhalve de keuze van snelwegen.
In Amsterdam bereiken we moeizaam de Overtoom. Een dwarsstraat leidt ons naar het Orgelpark, waar het concert zal plaatsvinden. Parkeren lukt. Geluk gehad. Er rijdt net een auto weg. Snel achterwaarts insteken en dan naar een restaurantje aan de overkant om iets te eten.
Daarbinnen slaat de grauwe herfstdag om in een boeiend interview met Barbara Dennerlein. Voorafgaand aan haar optreden zit ze hier te dineren. Na de kennismaking komt ze meteen zelf al met de suggestie: "A ja, het interview!" Ze heeft de e-mail dus duidelijk ontvangen. Tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht heeft ze tijd voor een interview, geen probleem. En dat betekent in het Duits natuurlijk netjes in de 'Sie'-vorm. (Hoewel hier anders weergegeven…)

In de reviews op je website wordt jouw muziek als groovy en funky gekarakteriseerd. Maar hoe zie je zelf jouw muziekgenre?
"Mijn muziek heeft een brede schakering, maar ritmiek is altijd belangrijk. Ik speel latin, swing, blues en funk. Maar ook heb ik met de Staatsphilharmonie Rheinland-Pflalz live cd-opnames gemaakt in de Philharmonie te Essen. Ik speel dan eigen jazzcomposities met mijn jazztrio met drums en saxofoon. Ik vind het heerlijk om de vrijheid van improviseren te combineren met de klassieke setting van een groot orkest."

Barbara Dennerlein is 'Pedal Power'! Zo sta je bekend binnen het Hammond- en jazzcircuit. Waarom is dit pedaalspel zo belangrijk voor jou?
"Veel Hammondorganisten richten zich op het toetsenwerk met de baspartij in de linkerhand. Maar ik vind dat het pedaalspel er eigenlijk vanzelf eigenlijk bijhoort. Je kunt namelijk een goede ritmische interactie krijgen tussen linkerhand en baspedaal. Deze vaardigheid moet je duidelijk opbouwen en verder uitbouwen. Ik probeer dagelijks vijf uur te oefenen. In de praktijk (door optredens en cd-producties)  is deze studietijd duidelijk minder."

Welke technische wijzigingen heeft je B3 zoal ondergaan?
"Uiteraard heb ik mijn pedaal via MIDI aangestuurd. Op deze manier kan ik met het pedaalspel een goede walking bass ontwikkelen. Maar ook de manualen zijn nu volledig via MIDI-gekoppeld aan een synthesizer en een sampler."

Welke instrumenten naast de Hammond hebben je interesse?
"Hammond is en blijft veruit favoriet voor mijn muzikale ontwikkeling. Maar ook het pijporgel (kerkorgel) vind ik een mooi instrument, met name voor harmonieën. Vanavond speel ik zelfs op drie verschillende pijporgels. En verder heb ik natuurlijk de synthesizer en sampler als aanvulling. Vroeger heb ik overigens ook nog een Hohner Clavinet bespeeld."

In Nederland is er een toenemende belangstelling voor Hammond. Zowel uitvoerend, in cd-producties als ook bijvoorbeeld in reclametunes. Hoe is dat in Duitsland?
"Ook in Duitsland is er een groeiende interesse, een duidelijk opwaartse trend om Hammondmuziek vaker in te zetten. Mijn eerste concerten heb ik gegeven rond mijn veertiende jaar. Op deze manier ben ik in de afgelopen jaren absoluut verknocht geraakt aan de elektromechanische Hammond. Ook 'The New B3' heb ik bespeeld. Maar dit gaat toch snel vervelen."

Wat was de reden om destijds je eigen platenlabel Bebab Record op te zetten?
"Mijn eerste platen heb ik zo rond 1983/1984 gemaakt met de orgelfabrikant Dr. Böhm. Daarna heb ik eigenlijk geen platenmaatschappij gevonden waar ik de volledige vrijheid kon krijgen in mijn muzikale aanpak. Inmiddels heb ik zo'n 20 albums geproduceerd, de meeste via Bebab, maar daarnaast ook via Enja en Universal Records. Ik heb met mijn cd-producties ook de 'Preis der Deutschen Schallplatten' gewonnen."

Je bent actief met meerdere muziekprojecten: solo, duo, met big band, met filharmonisch orkest enzovoorts. Waar ligt nou precies jouw voorkeur?
"Hierop heb ik een duidelijk antwoord: mijn voorkeur ligt in de afwisseling. Mijn muziek combineren met veel verschillende settings, daar gaat het om."

Je geeft veel concerten in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Welke contacten zijn er zoal in Nederland?
"Ik heb al eens in Maastricht en op het North Sea Jazz Festival gespeeld. Misschien ben ik hier in 2008 opnieuw. Mijn ambities liggen zeker ook bij de grootschalige evenementen. Zo heb ik de suggestie gedaan voor een concert met André Rieu, de 'Stehgeiger'. Hij heeft immers ook onlangs een Hammond B3 met gospelkoor laten optreden samen met zijn 'Strauss-Orchester'. Blijkbaar zoekt André Rieu ook steeds naar vernieuwing. Dat lijkt mij geweldig. Een machtig orkest, een groot enthousiasme, humor en binding met het publiek. Ja, dat vind ik zeker een nieuwe dimensie. Ik wil toch graag meer in Nederland spelen en zo'n groot project is dan absoluut een uitdaging."

Waar liggen voor de toekomst jouw doelstellingen als professioneel musicus in het jazzcircuit?
"In eerste instantie ben ik natuurlijk jazzambassadeur voor Duitsland. Maar het gaat mij er vooral om mensen te interesseren voor jazzmuziek. Want bij concerten op het pijporgel komt er veelal een klassiek georiënteerd publiek. Jazz heeft namelijk een verkeerd imago. Men denkt heel vaak aan free jazz. En ten slotte vind ik het een doel om met name de jonge generatie te motiveren voor jazzmuziek." ◄