BARBARA DENNERLEIN: TWEE MIJLPALEN IN 2010

Tekst: Jan Temmink
Artikel uit Turning Wheel 2010-2

Dit jaar viert Barbara Dennerlein haar 35-jarig jubileum als Hammondorganist en tevens componist. Bovendien presenteert de 45-jarige Barbara in mei haar 25e album genaamd Bebabaloo. Een recensie van deze CD volgt in de komende Turning Wheel. Maar de redactie is er wel in geslaagd om voorafgaand tijdens een interview dieper in te gaan op dit jubileum en haar nieuwe CD.

In een e-mail heb je geschreven, dat deze CD Bebabaloo een hoogtepunt is in jouw creatieve muziekontwikkeling. Wat maakt Bebabaloo nu juist zo’n bijzondere CD?
"Bebabaloo is een live-opname en gelukkig was deze avond een topconcert. Alles viel op de goede plaats: de inspiratie, het creatieve luisteren en reageren van de muzikanten, de fantastische sound, de goede akoustiek, de unieke sfeer in de ‘Lokschuppen’ in Heidenheim en natuurlijk het enthousiaste publiek.
Ook de intentie van mijn composities met gearrangeerde delen en improvisaties kwam goed naar voren en het is gelukt om van elk stuk een muzikaal kleinood te maken.
Deze CD heeft een klankkwaliteit van de orgelsound die tot dusver nog nooit op een geluidsdrager is opgenomen. Je hoort de heel specifieke sound van mijn instrument. Je hoort het orgel ademen en de buizen gloeien. Dankzij de superieure opnametechniek en de mogelijkheid om in mijn eigen studio de muziek zelf te mixen en in te korten op CD-lengte, is het gelukt een duidelijke en directe sound op CD vast te leggen. Het is voor mij een ideale opname. Enerzijds de hoge kwaliteit en aandacht voor het detail die je in de studio kunt bereiken. Anderzijds de energie en emotie van een live concert, gepaard gaand met interactie met het publiek."

Medio mei 2010 verschijnt deze CD Bebabaloo, de 25e CD van jou. Hoe krijg je het voor elkaar om in 35 jaren totaal 25 albums te produceren naast de continue concerten die je wereldwijd geeft?
"Ik heb een uitgebreid takenpakket. Naast de liveconcerten,  het componeren, het arrangeren, de administratieve werkzaamheden als boekingen, management en mijn eigen platenlabel Bebab Records.
Dit is alleen mogelijk door de ondersteuning van mijn ouders, met name van mijn moeder. Zij verzorgt het grootste deel van het administratieve werk voor mij. Een andere belangrijke factor is het benutten van de vrije tijd tijdens het reizen door op de laptop te werken.
Deze situatie leidt tot een geweldige verhouding met mijn ouders. Ik waardeer mijn leven aan de rand van het bos, de dagelijkse voettochten met hond Cleo als ook het beoefenen van yoga. Maar bovenal ben ik dankbaar datgene in mijn leven te doen wat mij vreugde geeft en waartoe ik mij geroepen voel. Zeker wanneer ik de sfeer van opgewonden publiek tijdens mijn concerten beleef, krijg ik een groot deel energie hiervan terug."

Wordt jouw 35-jarig jubileum als jazzorganist en componist grootschalig gevierd?
"Ik vier dit jubileum met deze CD-productie. Er is veel werk in gestoken en ik ben blij, als ik veel mensen hiermee vreugde kan verschaffen. De hopelijk positieve response op Bebabaloo zijn voor mij de grootste beloning en een geschenk."

Bebabaloo omvat ook Organ Boogie, één van de negen eigen composities. In plaats van de baspartij met de linker hand, wordt Organ Boogie up-tempo en heel nauwgezet op pedaal gespeeld. Hoe ontwikkel je zoveel ‘Pedalpower’?  Misschien dagelijks naar de sportschool?
"Het excessieve pedaalspel is mijn specialiteit en heb ik door dagelijks te oefenen tot dit niveau ontwikkeld. Een belangrijke factor hierbij is, dat ik al vanaf het begin geleerd heb het orgel inclusief pedaal te bespelen. Dit komt mij goed van pas, als ik op pijporgel concerten geef. Voor de klassieke kerk- en concertorganisten is het pedaalspel vanzelfsprekend. Niemand kwam ooit op het idee (zoals op Hammond vaak voorkomt) om de baspedalen weg te laten. Het orgel is één van de meest uitdagende instrumenten, omdat men met alle vier ledematen gelijktijdig en volledig onafhankelijk van elkaar actief is."

Met meerdere websites en ook E-nieuwsbrieven ben je online erg goed vertegenwoordigd. Maar wat brengt het internet nu voor jou als musicus/componist: is het een uitdaging of …?
"Internet verbindt de wereld en is tot een erg belangrijk en uiterst effectief medium uitgegroeid. Ik krijg dagelijks een veelheid aan e-mailberichten van enthousiaste fans uit heel de wereld. Ik probeer elke e-mail ook persoonlijk te beantwoorden. Daaruit zijn al vele vriendschappen en ook concerten voortgekomen.
Door de mogelijkheid de eigen muziek in beeld en geluid op internet te presenteren, is het veel eenvoudiger om organisatoren en muziekvrienden te overtuigen om in contact te treden. Veel mensen delen mij hun interesse mee als ze mij op YouTube gezien hebben. Hier staan vele clips van mij."

Ten slotte: Hammond Suzuki heeft vele nieuwe alternatieven  (bijv. de Portable B3)  voor de legendarische Hammond B3. Ga je in de toekomst wellicht een elektronische variant gebruiken? En om welke reden wel of niet?
"In eerste instantie ben ik natuurlijk nog altijd gefascineerd door de klank en de levendigheid van de elektromagnetische buizen-Hammond. Voor mijn buitenlandse concerten worden door de organisatoren af en toe nieuwe Hammonds opgesteld om op te spelen. Ik geloof echter niet, dat ik ooit deze elektronische variant gebruiken zal. De oude instrumenten met hun unieke sound beroeren en inspireren mij meer en kunnen niet op elektronische wijze gekopieerd worden. Als ik echter de keuze had tussen een buizen-Hammond in slechte conditie en de digitale B3 van Hammond Suzuki, dan zou ik kiezen voor de laatste. Omdat deze orgels MIDI hebben, geeft dit mij bovendien de mogelijkheid mijn eigen bassound mee te nemen." ◄