Hammond by Roland? (2)

 

Eigenlijk kunnen we hier nog niet spreken van Roland, omdat het oorspronkelijke bedrijf van Mr. Kakehashi het merk Ace Tone betrof.

We hebben al kunnen vaststellen, dat Mr. Kakehashi met zijn ACE TONE merk al aardig aan de weg timmerde met zowel ritmeboxen als combo-orgels.

Rond 1970 doet Mr. Kakehashi (Mr K. zoals hij binnen Roland wordt genoemd) een unieke stap: hij gaat de SINUS gebruiken als basis voor orgels in plaats van dunnere blok,- of zaagtand golfvormen, zoals alle andere Japanse en überhaupt de mééste andere fabrikanten gewoon zijn. Daardoor klinken zijn orgel ineens veel vóller en wármer, zoals wij als HAMMOND-liefhebbers natuurlijk ook weten te apprecieren.

Het is 1971 als Mr. Kakehashi een serie goed klinkende en goed bruikbare portable orgels presenteert: de GT-5 en de GT-7.

PS: EVEN HET VOLGENDE!!!
Over de volgende feiten bestaat nog geen 100% zekerheid, want het betreft gegevens, die ik na lang en diepgravend onderzoek tegenkwam, waaromtrent desondanks sommige meningen nog tegenstrijdig zijn. Dus beschouw deze info als hoogst waarschijnlijk, maar tot nader order dus niet helemáál zeker.

Kakehashi ontwerpt in 1971 dit orgel, de Ace Tone GT-5:




Hierboven de Hammond X-5. 
Scroll een paar keer heen en weer en zie de overeenkomsten ! 


Je ziet, dat de weinige verschillen voornamelijk de vorm van de draaiknoppen betreft. Het kan dus bijna niet anders, dat de Hammond X 5 oorspronkelijk een Ace Tone was!

Wordt vervolgd. NB Deze foto staat in spiegelbeeld

En dan nog de GT-7.





                                                    Drawbar sectie van de GT-7
------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit model is uitsluitend onder de naam ACE-TONE GT-7 op de markt gekomen.

De techniek van dit instrument heeft wellicht toepassing gevonden in de ACE-Tone huiskamer modellen A-122, B-422 of C-422S óf in de ACE 3000 KLAVITRON
waarvan dit de enig bekende deelafbeelding is:


Bekijk de bovenste foto maar eens zéér aandachtig. Wat opvalt is opnieuw de typische "ACE-draaiknop"
De register schakelaars zijn exact dezelfde schakelaars, die we gewend zijn van 
enorm veel Hammond-modellen.

Náást de X5 werd ook een éénklaviers-portable uitgebracht;

De X-2, of voor de kenners: Model 17050 K

In 1971 wordt Mr. Kakehashi weer benaderd voor top secret HAMMOND project met de codenaam "MUSTANG".
Het project zou tijdens de NAMM show onthuld worden als de HAMMOND PIPER, het eerste éénklaviersorgel mét begeleidingsautomaat. Dit instrument zou voor HAMMOND een wéreldsucces worden.


Mr. Kakehashi's eerste ontwerp van de Piper.


Het uiteindelijke ontwerp, model 3112  in een modern meubel met een pootje.


Dit was Piper Model 730 met een cassetterecorder
 (in een laadje in het linker bakstuk verstopt.)
In Nederland werd de introductie gedaan,
 bij Muziek Staffhorst in Utrecht, door
top-judoka ANTON GEESINK !
(Niet dat de laatste zo muzikaal was, nee, dat niet, want Hr. Geesink 
kon nog geen tambourijn vasthouden)
Hij kreeg een spoedcursus,
 om "Spanish Eyes" te spelen
 met zijn enórme brede vingers!
Maar succes had het allemaal zeker. 



In 1977 volgde een Piper II
IC's vervingen de transistoren en dit model verkreeg een bescheiden Auto-vari ritme.



En ook dit werd een groot succes.
------------------------------------------------------------------------------------------------

We vervolgen ons verhaal, want we zouden bij ROLAND uitkomen.
Enfin, Mr. Kakehashi had aardig wat aandelen moeten verkopen om aan de benodigde ontwikkelingsgelden te komen en zijn "kindje"ACE INDUSTRIES zag hij langzaam opgeslokt worden door pure business mensen, die niets om muziek gaven en alleen maar aan geld dachten. Dus stapte Kakehashi uit ACE industries, een bedrijf met een jaarlijkse omzet van toen al $ 40 miljoen! Ook stapte hij uit "Hammond International"
Het werd tijd voor iets nieuws!

Bijna een maand later op 18 april 1972 stichtte Mr. Kakehashi de "Roland Corporation"
Hammond wilde meteen een aandeel van 60% in deze holding, maar Kakehashi sloeg dit gezien zijn ervaring met ACE af.
Maar er was genoeg te doen: 7 trouwe werknemers van ACE volgen hem.
De concurentie van YAMAHA en KAWAI was moordend, Mr. Kakehashi ging naar de  deense broeders Jörgensen, die vroeger ACE produkten voor hem in Europa verdeelden.
Het gaat allemaal te ver, maar op termijn zou door Mr. Kakehashi's toedoen de Brodr Jörgensons later een HAMMOND-dependance worden waar o.a. veel T-modellen, en de PORTA-B geassembleerd zouden worden.