DeHammond Rhythm box(3)

Daarnaast ontstonden nog een flink aantal een aantalRhytm Ace's enAce-Tonesonder de eigen naam vanDhr. Kakehashi. In het fabrieksmuseum vanRolandin Hamamatsu Japan staat het verleden uitvoerig uitgestald. Dan is heel aardig te zien hoe ook de vormgeving door de jaren heen steeds opnieuw aangepast is naar de eisen van de tijd.

Ook in het Hamamatsu Musical Instruments Museum staat een compleet overzicht van allerlei soorten muziekinstrumenten. Zie daartoe elders op deze site.

Rhythm AceFR-22

Hieronder deFR-3



 

 Net als vele Ace-Tone's is ook dit model onder de naamBentleyverkocht.

 

 

Uiteindelijk ontwerpt Dhr. Kakehashi de kaskrakervoorHammond: DeRhytm II.Een praktisch overal en gemakkelijk aan te sluiten rhythm-lade vooronderbouw.



Je vind deRhythm IIecht overal: onder modelL,B-3tot en metX-66.

 

DeRhythm IIunit had15automatische ritmes en had de volgende bedieningsknoppen:
Silent/Sound switch
Aan/Uit switch
Add bass drum switch
Rotary tempo control
Rotary volume control.
Een lampje gaf de 1e tel van de maat aan.

De ritme patronen waren:
Waltz, Slow rock, Rock 'n roll, March, Foxtrot, Ballad, Swing en Jazz  met de witte schakelaars 
Samba, Bossa Nova, Cha-cha, Mambo, Rhumba, Beguine en Tango met de rode schakelaars. Debass drumkon apart in en uitgeschakeld worden met de zwarte knop.

 

 

De complete inbouwkit van hetRhythm IIschuiflade pakket hierboven. Het draaiknopje beschadigde meestal, want er zat juist een schroefje boven die draaiknop.

In een later stadium worden ze natuurlijk ook af-fabriek standaard ingebouwd, zoals in dezeT-421hieronder.

 


En in deze fraaieT-495.




De Rhythm IIvindt ook toepassing in de  R-100 serie, zoals hieronder in de overbekendeR-124.

 

 

Toen kwam de wereldwijd/succesvolleAuto-Vari 64.De lol van eenAV-64was, dat elk ritme4 variatieshad,A,B,C en D, en deze liepen "elkaar af", in een wisseling van om de 2, 4,8 of 16 maten (zelf in te stellen). Daardoor werd een en ander wat levendiger.

Later, o.a. in modellen als de Elegante, kon ook de volgorde geprogrammeerd worden.
Helaas zat er geen lekkere swing in, dus gebruikte de meeste organisten de"Ballad op C". Dit idee werd in Nederland door Aart van de Beek geïntroduceerd.


 

Onder:AV 64-C uit deII-serie, in dit geval gecoat met vinyl, om met o.a. deB-200op stap te gaan.

DezeAV-64 IIserie kreeg naast verlichte tiptoetsen ook de touch-platesvoor o.a. start-stop en drumsolo's.



Daarna kwam nog deDMP-48, de laatste Hammond Drum Machine. Dit model was zelfs door de demonstrateurs in de muziekwinkels moeilijk door te krijgen en daardoor praktisch níet uit te leggen. Hierdoor bleef succes uit.

 

Deze  ritme-unit was indertijd eigenlijk ontworpen doorSakata,maar mede onder  de naamHammondverkocht.


en ook nog onder de merknaam:Jugg Box.

 



Een wonderbaarlijke samenwerking, waarover hier meer te lezen is.

Hier nog meer te zien en te horen en hier hoe je een "pattern" kunt programmeren.