Colloquium: New Hammond Sound Project


Op zaterdagmiddag 21 september wordt er in het Orgelpark een middag met Carlo de Wijs georganiseerd over de overeenkomsten en verschillen tussen het Hammond-orgel en het pijporgel. Aanmelding via de website van het Orgelpark.

Uitvoerenden

Carlo de Wijs, Hammond-orgel
Jordi Geuens, hybride drums
Job van Nuenen, visuals

Carlo de Wijs, internationaal toonaangevend Hammond-organist, streeft net als het Orgelpark naar de integratie van het orgel in het muziekleven – zij het in zijn geval van het Hammond-orgel in een bredere community dan die van jazz en pop. In zijn New Hammond Sound Project stelt Carlo de Wijs de specifieke klank van het Hammond-orgel centraal, maar het blijft niet bij klank alleen: ook het visuele speelt een belangrijke rol. Vandaag vertelt hij in een uitgebreide lezing met veel muziek- en klankvoorbeelden over zijn project; daarbij komen ook de ‘visuals’ aan bod. Boeiend zijn de overeenkomsten en verschillen met vergelijkbare ontwikkelingen in de wereld van het pijporgel; is het Utopa Barokorgel qua technologie wellicht verder dan Hammond-orgels ooit kunnen reiken? Wat kunnen beide werelden aan elkaar hebben? Bij de Orgelpark-colloquia is veel ruimte voor discussie. Voertaal: Nederlands.

 

Biografieën

 Op zevenjarige leeftijd kroop Carlo de Wijs voor het eerst achter een elektrisch orgel, niet beseffend dat dit instrument zijn verdere leven zou gaan bepalen. Toen zijn vader vijf jaar later een Rhoda Scott LP opzette en Carlo gegrepen werd door de Hammondsound, wist hij het echter zeker: “ik word Hammond-organist”. Het grootste deel van zijn tijd spendeerde - en tot op heden nog steeds - De Wijs vervolgens achter het orgel. De Hammond-organist in De Wijs werd gevormd door een mix van vele inspiraties en invloeden. Hammond boegbeelden als Rhoda Scott, Jimmy Smith en Eddy Louiss; helden als Quincy Jones, Stevie Wonder en Joe Zawinul; in combinatie met huidige interessant stromingen binnen elektronische muziek, zorgen ervoor dat hij zich op artistiek vlak voortdurend opnieuw wil uitvinden. De Wijs stelt zich als doel een uniek instrument en sound te ontwikkel, inclusief de daarbij behorende speelwijze, muziek en nieuwe samenwerkingsvormen: “Zo wil ik tot de meest persoonlijke aanpak te komen die voor mij als kunstenaar is weggelegd.”
Jordi Geuens (Antwerpen 1985) speelt al zo lang hij zich kan herinneren drums, ook al was het aanvankelijk op lego, potten en pannen, speelgoeddrums en meubilair. Vijf jaar oud kreeg hij zijn eerste drumset en dertien jaar later ging hij naar de popafdeling van Codarts in Rotterdam om slagwerk te studeren. Sinds die tijd is hij een bijzonder actieve muzikant die zowel in de studio als op het podium in alle mogelijke formaties en genres speelt. Sinds 2011 treedt Geuens op met de Belgische popsensatie Selah Sue, wier debuutalbum drie keer met platina werd bekroond.
Job van Nuenen is mediakunstenaar die onder andere de visuele effecten voor de populaire speelfilm Minoes ontwierp.  

Terug