Hammond L-143 "Eagle"


Het is 1964 en Hammond breidt de goedlopende L-serie uit met model L-143;een uitvoering,genaamd "Early American" en ook leverbaar in medium cherry finish voor $ 1350,- en tegen meerprijs met ritme te bestellen als L-143A




Echter,het model haalde niet de omzet, die Hammond het liefst had gezien, en ze kwamen met een "modificatie/uitbreiding"
Zoals u weet, is het amerikaanse volk erg vaderlandslievend, en de mascotte van de USA is dan ook de trotse EAGLE:


met in zijn ene poot de 13 pijlen,die staan voor oorlog,en in de andere,de olijftak welke staat voor vrede,en op een strook papier in zijn snavel schreef de ontwerper Thomson het motto: E Pluribus Unum zoals voorgesteld door het "first committee",en betekend “UIT VELEN ÉÉN”
(onderaan dit artikel het volledige verhaal achter deze eagle.)

Goed, de verder met de L-143:



Hammond biedt voor maar liefst $ 100,- ( toen best veel, in die tijd) een plaquette aan, die op de plek van de te verwijderen spijltjes in de lessenaar geplaatst kan worden.
( hier zie je, hoe in de latere folder de plaquette aangeboden wordt)



Hier de opening,waarin eerst de spijltjes zaten:



Er worden twee opschroefbare draai-clipjes meegeleverd


De plaquette voor:



Plaquette achter:



Geplaast achter:


 

Het eindresultaat:



De lage omzetcijfers  model L-143, gecombineerd met het niet oppikken van het idee van de plaquette, zorgen ervoor, dat dit een van de zéldzamere  objecten in de Hammondwereld is; Uw scriba is maar liefst 6 jaar "op jacht" geweest ,om er uiteindelijk toch een te kunnen bemachtigen!

De amerikaanse verkoper van de plaquette,deed dit leuke achtergrondverhaal over de "Eagle"erbij, dus ik plaats het ook maar.

"The history of the plaque is an seal that was created by Charles Thomson in 1782. Thomson explained the symbolism: "The Olive branch and arrows denote the power of peace and war which is exclusively vested in Congress".

When Charles Thomson put together the final design for the Great Seal in June 1782, he made its centerpiece an "American Eagle on the wing and rising." His preliminary sketch (below) is very important, because it's our only direct graphic link to the imagery he envisioned. That's because the Great Seal adopted by Congress is a written description only. No artwork was submitted nor approved.

In the eagle's right talon, Thomson placed the olive branch suggested by the second committee whose designs had female figures representing Peace and Liberty holding the olive branch. The Eagle faces toward this ancient symbol that Thomson called "the power of peace."

In its left talon, the eagle holds the power of war symbolized by the bundle of 13 arrows.

On a scroll in the eagle's beak, Thomson put the motto E Pluribus Unum suggested by the first committee.
= “UIT VELEN ÉÉN”

For the final Great Seal, the stance of "the American bald Eagle" was changed from "on the wing and rising" to the more traditional "displayed" position (with its wing tips up):






Also, the shield's stripes were changed to vertical ones. Here is the first die of the Great Seal (September 1782). Note that the image is reversed, so it will be correct when impressed on a document.



Although not specifically mentioned, clearly the American Eagle on the Great Seal represents liberty and freedom, a theme central to all three preliminary designs. Thomson underscored how the imagery symbolizes "Independence" by explaining that the shield is "born on the breast of an American Eagle without any other supporters, to denote that the United States of America ought to rely on their own Virtue."

The first committee included an imperial eagle as a minor element on its shield, and the third committee had a small white eagle (right) in the crest at the top of their design for the Great Seal. But both these eagles were old-world Germanic versions. (In the first committee's sketch, it is a two-headed imperial eagle





 

The eagle on the Great Seal has always faced the olive branch,
but not the eagle on the Seal of the President.





Enfin, een leuk achtergrondverhaal,achter een wonderlijk onderdeeltje uit de Hammond-wereld.