Rhoda Scott

Als we één van de huidige Hammond-organisten van deze tijd moeten eren is het ongetwijfeld deze fantastische vrouw, die voor de een "de organiste op de blote voeten" is en voor de andere "de organiste, die het Hammond-orgel  aan haar hand heeft meegevoerd naar het jazz-podium".

 

Rhoda Scott (geboren op 3 juli 1938 in Dorothy, New Jersey) is een met hart en ziel Afro-Amerikaanse hard bop en jazz organiste.

 

Als dochter van een AME-dominee bracht ze haar jeugd door in New Jersey, waar ze orgel leerde spelen in de kerken waar haar vader preekte. Rhoda Scott studeerde eerst klassieke piano, maar ze concentreerde zich later op het orgel, waarin ze uiteindelijk een Masters degree behaalde aan de Manhattan School of Music. Hierna studeerde ze aan het Conservatorium van Fontainebleau (Frankrijk) bij Nadia Boulanger. Rhoda Scott combineert traditionele vaardigheden met een groot talent voor jazz en kerkmuziek.

Direct daarna werd ze gevraagd om een koor te begeleiden, maar dan op orgel in plaats van op de haar bekende piano. Ze schakelde over op het orgel en het bleek een succes te zijn. Ze had haar draai gevonden. Doordat ze steeds op blote voeten de pedalen bespeelde, kreeg ze al gauw de naam: "The Barefoot Lady" en "The Barefoot Contessa". Hieronder geeft ze een stevige pedaalsolo.



Rhoda Scott werd ooit ontdekt door Count Basie, die haar onmiddellijk in zijn club in Harlem introduceerde.
Op 3 oktober 1969 trouwde ze in de Amerikaanse kerk van Parijs met  Raoul Saint-Yves, voormalig acteur en zanger.



Na een concert in de Olympia, waar ze Gilbert Bécaud begeleidde, deed ze in deze zaal, vergezeld door Joe Thomas (fluit/tenorsax) en de Nederlander Cees Kranenburg Jr. (drums) een van haar eerste opnames. Er zouden nog vele volgen, waarvan veel inmiddels op cd her-uitgegeven zijn.
Hier een swingend optreden uit 1972,waarbij ze haar naam gevestigd had.

Hierboven samen met Dr Lonnie Smith.

Ook is Rhoda altijd een veel gevraagde trekpleister op de Hammond-stand op internationale beurzen, zoals o.a. de Frankfurter Musik Messe. Ze is het merk Hammond altijd erg trouw en bespeeld met evenveel enthousiastme ook de elektronische modellen. Er was ooit presentatie van de B-3000 met vijf Leslies tegelijk!
Ze gebruikte dit orgel ook voor haar LP "Molybdenum".


Rhoda heeft een dusdanig breed  talent, dat ze net zo vaardig is in de klassieke muziek, als in jazz, gospel of blues.  Begiftigd met een uitzonderlijke muzikale geheugen, speelt ze bijvoorbeeld meer dan duizend stukken uit het hoofd. Bovendien speelt ze zelden een vooraf-gepland programma, maar speelt gewoon afhankelijk van de inspiratie van het moment en vooral de reactie van het publiek.
Ook ons orgelminnend Nederland doet ze regelmatig aan.


Ze heeft veel beroemde nummers in haar reportoire, als:
"In the mood", "New York, New York",

"Summer", "Mack The Knife", "Take Five ", "Hit The Road Jack ", "Greensleeves", etc.

 

 

Hieronder een interessante website met meer informatie ver Rhoda Scott:

 

 

Hier nog een aantal swingende video's van haar:

https://www.youtube.com/watch?v=fyNeFlgdu1M&NR=1&feature=endscreen

https://www.youtube.com/watch?v=P6ujVk5wUbg

https://www.youtube.com/channel/HC1WeOE376HbU

http://www.jazzwax.com/2011/10/interview-rhoda-scott.html

Hier een prachtig concert samen met Barbara Dennerlein