Chester Thompson

 

Weinig band-leden hebben zo'n belangrijke rol gespeeld in de totaal-sound van de band Santana als Chester Thompson.

Thompson begon piano te spelen in zijn ouderlijk huis in Oklahoma City op de leeftijd van vijf jaar en begon met uitzoeken van schema's van populaire liedjes, die hij hoorde op de radio. Thompson begon te spelen op de huispiano en probeerde Fats Domino's versie van Blueberry Hill te spelen, waarna hij pianolessen kreeg van de organist van de Doopsgezinde kerk, die hij toendertijds bezocht. Hij stapte op z'n 16e over naar de Pinkstergemeente, omdat daar een Hammond orgel stond en de gemeente tegerlijkertijd ook nog behoefte had aan een organist. Hij kon zich zelf geen Hammond veroorloven, vanwege de hoge prijs van zo'n $ 3000,-. Niet lang daarna koos hij definitief voor het Hammond-orgel en speelde in rockbandjes van zijn middelbare school. Reeds toen besloot hij beroepsmuzikant te worden. Hij speelde een paar jaar in bandjes bij optredens in de staat Oklahoma tot hij opgemerkt werd door Rudy Johnson, die net zijn toetsenist kwijt was. Johnson vroeg Thompson toe te treden tot het Rudy Johnson Trio en op de leeftijd van 19 jaar  pakte Thompson zijn koffers en deed de volgende drie jaar een tour door het land met die groep.




Eén van de eerste optredens van Thompson met het Rudy Johnson Trio was in San Francisco. Hij werd verliefd op deze stad en verhuisde naar het Bay Area, toen de band besloot om zich op te splitsen in 1969. Eerst werkte hij nog bij een bank, terwijl hij 's avonds optrad in nachtclubs. Hij bracht de daaropvolgende jaren door met spelen rond de Bay Area en trad regelmatig op als toetsenist met Jules Broussard, wat er uiteindelijk leidde dat Thompson's leider werd van zijn eigen band. Het was in deze periode, dat Thompson zijn eerste album onder het Black Jazz label uitbracht, een solo-project met de titel Power House.


In 1973 speelde hij in een club en werd opgemerkt door een lid van Tower of Power. Hoewel Thompson zich had teruggetrokken van het touren, werd hij toch overtuigd om zich bij de band aan te sluiten als toetsenist. En voor de komende tien jaar zorgde Thompson voor een verdienstelijke aanvullig aan de opvallende R & B / funk sound met zijn dynamische toetsen-stijl en schreef ook veel songs voor de band. In feite was hij verantwoordelijk voor de meeste van de  instrumentale hits in een periode welke volgens meeste critici en fans de toptijd van deze groep was.

Van 1983 begon hij zijn debuut bij Santana met Beyond Appearances. Thompson injecteerde zijn sound in de band op een zeer unieke manier. Daarnaast heeft hij verder bijdragen op andere gebieden. Hij heeft mede-gecomponeerd met Carlos, zoals nummers op het instrumentale album Blues for Salvador.
Aards, energiek, opwindend zijn allemaal termen die zijn gebruikt om de muzikale stijl van Chester Thompson beschrijven. Hij zorgde voor een indrukwekkende mix van talent, veelzijdigheid en vaardigheid, die bijdroegen aan het Latijns-gekruidde rock 'n roll geluid.



Hij zorgde ook voor een inspirerende vonk tijdens de opname van het Grammy Award-winnende titelnummer. Daarnaast speelde Thompson ook samen met Carlos op negen nummers die werden opgenomen op de Spirits Dancing in the Flesh. Naast zijn periode met de Santana Band, (1983-2009) speelde hij met een keur van andere muzikanten en groepen, met inbegrip van Wayne Shorter, Earth, Wind & Fire, The Temptations en vele anderen. Hard werken, toegewijd en zeer veelzijdig, bespeelde hij niet alleen het orgel, maar beheerste een volledig rack met emulators, synthesizers en keyboard- controllers voor zijn opnames en optredens.


 

Discografie:





 

 

Een indrukwekkende lijst van Chester Thompson krijg je, als je zijn opnames bij de band Santana zou bekijken.

 

 



Al met al een organist, die zijn sporen ruim verdiend heeft.

Hier nog een paar mooie video's: