Model RT
 

De RT serie ontstond reeds in 1949. Tussen Jul 1949-Sep 1949 verlieten slechts  200 exemplaren de fabriek. Het verschil met D en de RT serie bestaat uitsluitend hierin, dat de RT altijd op externe boxen moet worden aangesloten, omdat de RT geen ingebouwde versterking,   speakers noch nagalm heeft. De D serie beschikte hier wel over.
Voor de rest zijn de respectievelijke modellen uit de D en RT serie vergelijkbaar. 
Wat bij de RT-serie het meest in het oog valt is de pedaalomvang met 32 pedalen als ook 
en het bakstuk rechts onder.
Daar bevinden zich de schakelaars van de Solo Pedal Unit:
Bourdon 32', Bombarde 32', en 16', 8', 4', 2', 1' Solo registers
Dit is een ingebouwde pedaal 'Solo Voice' Synthesizer, die later op deze site nog wordt besproken.

SPECIFICATIONS CONCERT MODELS RT, RT-2 AND RT-3

DIMENSIONS
Closed, without pedal keyboard: 57" wide, 40" high, 29" deep.
Open and with pedal keyboard: 57" wide, 46-7/8"high, 47-5/8" deep.
Equipped with Hammond Vibrato providing three degrees of vibrato
MODEL RT: true Vibrato and an "off" position, effective simultaneously on both manuals,
together with Vibrato Chorus usable in three different degrees and "off"
IN PRODUCTION: July 1949 to September 1949.
Retail PRICE: $2,475.00 -
Walnut.

CONCERT RT-2
Same as Model RT but with controls which provide Vibrato on either or both manuals,
also additional control for "normal" or "soft" overall volume.

IN PRODUCTION: November 1949 to January 1955.
Retail PRICE: $ 2970.00 
Walnut

CONCERT MODEL RT-3:
Same as Model RT-2 but with Hammond Percussion feature.
IN PRODUCTION: January 1955 to 1973
Retail PRICE:$ 3450.00 - Walnut. $ 3555.00 - Oak,
en op speciale bestelling ook in Mahogany en Ebony ( zwart)
In Engeland en Duitsland werden ook RT3's gebouwd,met een iets andere kast-design.
ook hadden de Duitse en deense versie in het Pedaal-Solo-systeem,
een extra 1-3/5'en een 1-1/3 'register
.

*********************************************************************

****************************************************************
Je ziet hier duidelijk het verschil in de zijkanten van de C en de RT



C met 25 tonig pedaal

*********************************************************

RT-3 met 32 tonig pedaal en de ronde opening in de sokkel 
voor netspanningskabel en de kabel voor de box(en)

*******************************************************************

De RT serie bestaat uit 3 modellen:
 RT (Juli - September 1949) $ 2475,-
RT-2 (November 1949 - Januari 1955) $ 2979,-
 RT-3 in Noten (Januari 1955 - 1973 ) $ 3550,-
RT-3 in Eiken (Januari 1955 - 1973) $ 3355,-

****************************************************************************

MODEL RT 

Kenmerken: Uitgerust met Hammond vibrato (niet gescheiden per klavier)
Drie standen 
vibrato en een "OFF" positie.
Kabinet Afmeting: 57 x 46 7/8 x 47 5/8 (W x H x D in inches)
Afwerking: Noten 
2 klavieren van  61 toetsen elk.
32 (!) tonig pedaalen (AGO maatvoering)
9 preset toetsen en 2 sets van 9 drawbars per klavier.

Voor de pedalen: twee drawbars (16 'en 8')

Eén expressiepedaal tegelijk voor onder en bovenklavier en pedalen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RT-2

 

 

Model RT-2
tonewheel
Zelfde als de C2,
maar met 32 tonig AGO
radiaal concaaf pedaal
en Pedal Soloist
(Solo registers van 32'-1')

Nov 1949-Jan 1955
22
00 ex.

 

 


De RT-2 was gelijk aan de standaardRT, echter is vibrato nu gescheiden voor beide manualen en er was een "VOLUME-SOFT" schakelaar.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RT-3

NOTITIE VOORAF:
Bij de A 100 en de B/C serie, bestond het basis verschil hierin dat alle modellen uit die vergelijkbare periode, de A, B, C, D, Concert E en RT serie 100% vergelijkbare instrumenten waren, opgebouwd met dezelfde techniek, echter in verschillende houtsoorten en meubel uitvoeringen.
De D, Concert E en RT serie hadden geen 25 tonig vlak radiaal pedaal zoals bij de A, B en C het geval was, maar in plaats daarvan een 32 tonig radiaal concaaf AGO specificatie pedaal met eigen (electronische) pedaal registers van 32-1' Solo Pedal Unit)

De andere verschillen tussen deze serie orgels bestonden hierin, dat de A en de D serie, respectievelijk de A 100 en D 100 ingebouwde eindversterkers, ingebouwde luidsprekers en een nagalm eenheid met eigen speakers hadden.
Voor de rest is er geen enkel verschil, behoudens de meubel stijl en de houtsoort.

De toonwielgeneratoren, de versterkers en de klavieren etc. zijn in deze model serie, dus bij de A, B, C, D, Concert E en RT in alle gevallen 100% en één op één uitwisselbaar.
(Vanzelfsprekend latere modificaties buiten beschouwing gelaten, want die werden bij alle soortgelijke modellen, als hier beschreven gelijktijdig doorgevoerd)
In de productiehal werd een willekeurige serie onderdelen bijeenverzameld.
Zodra e.e.a. in een orgelmeubel was gemonteerd kon vastgesteld worden werk type orgel was ontstaan. 
De productie methode was namelijk zoals hieronder beschreven en die heb ik in de fabriek meerdere malen met eigen ogen (AvdB) kunnen vaststellen:
De lege meubels, de toonwielgeneratoren, klavier assemblies en andere zg. sub assemblies kwamen van elders en werden eerst tezamen gebracht bij de assemblage lijn.

Er kwamen verrijdbare metalen rekken met grote aantallen toonwielgeneratoren naar de productie afdeling. Zo kwamen er ook soortgelijke rekken met de complete manual assemblies inclusief de drawbar assembly al voorgemonteerd op de klavieren.
De meubel fabriek stond elders in Chicago, naar ik meen in Holland Park (!) en van daar uit 
werden de orgels in hun transportdoos met eigen vrachtwagens van de ene plant (zo wordt een fabriek in het engels genoemd) naar de assemblage plant vervoerd.

Naast een soort rollenbaan werd de transportdoos van de het lege meubel gehaald, waarna die doos voor later - als het orgel gebouwd, getest en vrijgegeven was voor afleveren - werd bewaard. In de tussentijd werd die doos naast de productie lijn
in tijdelijke opslag gezet. Vervolgens bleef de nog lege kast in de onderkant van de transportdoos staan en werd het geheel van onderkant doos en de kast op de rollenbaan van de productie lijn gezet. Daar waar nodig werd het geheel hydraulisch omhooggebracht, zodat men tijdens de productie niet gedurig hoefde te bukken.

Het is dus een fabel dat er verschil is tussen de ene toonwiel generator en de andere, voor zover we over deze soortgelijke modellen met overeenkomende modificaties spreken.
Een A 100, B 3, C 3, D 100 en RT3 toonwiel generator zijn dus 100% identiek.
Echter die van een L 100 etc verschilt wel degelijk met voornoemde modellen.

Voor zover en als men meent verschillen te bespeuren dan is dat hooguit het gevolg van afregeling dan wel van minimale variatie tussen componenten, een effect dat tolerantie genaamd wordt.

Een kort overzicht:
A. Ingebouwde eindversterker, luidsprekers en nagalm, 25 tonig pedaal, dicht meubel
B. Idem maar alleen voorversterker en geen eindversterker, luidsprekers en nagalm. Bouwwijze in een open meubel.
C. Als B maar met dicht meubel.
D. Als A maar met 32 tonig pedaal.
RT. Als C maar met 32 tonig pedaal.

 ******************************************************************

Model RT-3
tonewheel
Gelijk aan C-3, maar nu met
32 tonig AGO radiaal concaaf pedaal en soloist-pedaal met 32' - 1'.
Jan 1955-Dec 1975




http://www.youtube.com/watch?v=qgzCZlR1CsY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=RtQTIbZznYI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=u2eI9GfWoQw

*******************************************************************

De RT-3 was weer identiek aan de RT-2, maar kreeg nu de Hammond Percussion


***************************************************************************
In produktie: Jan. 1955
In Noten: $ 3450.-
In Eiken: $ 3555.-
***************************************************************************

RT 3 van Hammond liefhebber Dhr. Piet Vos
Het deksel is verwijderd zoals bij gebruik in huiskamers wel vaker werd gedaan.

 

Vibrato en Leslie schakelaars van een latere RT 3



***********************************************************************

SOLO-PEDAL-UNIT en Leslie schakelaars 




 

****************************************************************
Originele Folder

Doordat de D 100 en de RT 3 modellen vrijwel overeen kwamen, werden ze vaak samen in één folder voorgesteld.

 

Vrij zeldzame CHERRY RT-3

 

Hier is een mooie uitlegdemo te zien,waar men vanaf 4min40
een prachtige demonstratie krijgt over het "PEDAL SOLO PANEL"
met de unieke pedaal-solo-stemmen
 

 

 

 

 Hier nog, de RT-3 Portable-folder :

 En tot slot:

Een RT-3 met een, inclusief klavier opgebouwde F-100 / Extravoice!